Högtryck för papperskassar

PUBLICERAD: 23 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Swedbag Papperskasse

Med stöd av ett allt större intresse för hållbarhet och en tydlig internationell trend hjälper Swedbag allt fler svenska företag att byta till papperskassar.

Att byta från plastkassar till papperskassar är en tydlig internationell trend som uppmärksammas mer och mer. Bland annat genom Apples, Nikes och Adidas beslut att byta ut alla plastkassar i sina butiker till papperskassar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort en livscykelanalys där en papperskasse tillverkad av kraftpapper från Sverige jämförs med en petroleumbaserad plastpåse tillverkad i Europa. Slutsatsen är att plastpåsar orsakar dubbelt så stora utsläpp av växthusgaser som en papperspåse.

Anledningarna att behålla plastpåsar blir färre och färre. Speciellt när kunderna får välja. Konsumentintresset för emballage och förpackningar av kartong och papper har ökar kraftigt de senare åren, främst av klimatskäl. Flera undersökningar visar att konsumenterna är positiva till att minska användningen av plastkassar till fördel för papperskassar och andra återvinningsbara material. Papperskassar uppskattas både som ett bättre miljöalternativ och för en lyxig och attraktivare känsla.

Swedbag hjälper allt fler svenska företag att byta till papperskassar. Med en kraftigt utökad produktionskapacitet i fabriken i Jordbro har tillverkningen av papperskassar av svenskt kraftpapper ökar markant med en årlig produktionsökning på över 50%. Swedbag har även initierat ett omfattande miljöarbete för att minska sin egen miljöpåverkan. Bland annat köper man ursprungsgaranterad och 100% förnyelsebar energi och använder uteslutande FSC-märkta pappersråvaror (Forest Stewardship Council) i sin produktion.

Läs vidare

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM