Med stöd av ett allt större intresse för hållbarhet och en tydlig internationell trend hjälper Swedbag allt fler svenska företag att byta till papperskassar.
Att byta från plastkassar till papperskassar är en tydlig internationell trend som uppmärksammas mer och mer. Bland annat genom Apples, Nikes och Adidas beslut att byta ut alla plastkassar i sina butiker till papperskassar.
IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort en livscykelanalys där en papperskasse tillverkad av kraftpapper från Sverige jämförs med en petroleumbaserad plastpåse tillverkad i Europa. Slutsatsen är att plastpåsar orsakar dubbelt så stora utsläpp av växthusgaser som en papperspåse.
Anledningarna att behålla plastpåsar blir färre och färre. Speciellt när kunderna får välja. Konsumentintresset för emballage och förpackningar av kartong och papper har ökar kraftigt de senare åren, främst av klimatskäl. Flera undersökningar visar att konsumenterna är positiva till att minska användningen av plastkassar till fördel för papperskassar och andra återvinningsbara material. Papperskassar uppskattas både som ett bättre miljöalternativ och för en lyxig och attraktivare känsla.
Swedbag hjälper allt fler svenska företag att byta till papperskassar. Med en kraftigt utökad produktionskapacitet i fabriken i Jordbro har tillverkningen av papperskassar av svenskt kraftpapper ökar markant med en årlig produktionsökning på över 50%. Swedbag har även initierat ett omfattande miljöarbete för att minska sin egen miljöpåverkan. Bland annat köper man ursprungsgaranterad och 100% förnyelsebar energi och använder uteslutande FSC-märkta pappersråvaror (Forest Stewardship Council) i sin produktion.