Hispack i Barcelona redo att ta emot mässhungriga besökare

PUBLICERAD: 7 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Hispack i Barcelona ställdes in i fjol på grund av pandemin och äger i stället rum i maj i år. (Bild Hispack)|Hälften av utställarna på årets Hispack kommer från livsmedelsområdet. (Bild Hispack)

I slutet av maj slås portarna upp för förpackningsmässan Hispack i Barcelona. Mässan, som normalt arrangeras vart tredje år, skulle ägt rum i oktober fjol, men ställdes in på grund av Corona-pandemin – nu ser arrangören Fira de Barcelona fram emot att fysiskt kunna välkomna mässhungriga besökare och förpackningsintresserade i år i stället.

Årets Hispack blir den 18:e i ordningen och den kommer att bjuda på cirka 550 utställare, som tillsammans representerar mer än 1.100 varumärken. Mässan äger rum i två mässhallar i utställningscentret Gran Via i Barcelona.

När Hispack senast arrangerades år 2018 kom 39.500 besökare till mässan och Fira de Barcelona, som arrangerar mässan tillsammans med spanska förpackningsbolag och maskinorganisationen amec envasgraf, hoppas på en liknande besökartillströmning i år.

Hälften av utställarna på årets Hispack kommer från livsmedelsområdet. (Bild Hispack)

Hispack är Spaniens största mässa inom förpackningar, processer och logistik och en av de ledande europeiska förpackningsmässorna. Hälften av årets utställare tillhör livsmedelsområdet och 37 procent kommer från non-food-sektorn. 13 procent av utställarna är relaterade till båda sektorerna.

Årets Hispack har som ambition att ta itu med de stora utmaningar som förpackningssektorn står inför, allt från digitalisering av produktionsprocesser till hållbarhet och logistik, och samla utställare och representanter från hela värdekedjan.

I sin programförklaring inför årets mässa listar Hispack-arrangörerna fyra ”utmaningar” som man anser viktiga och som kommer att vara i fokus på mässan. Dessa utmaningar är:
* Hållbarhet: Det är viktigt att öka engagemanget för mer hållbara förpackningar, till exmepel med biologiskt nedbrytbara material, ekodesign, resursoptimering och cirkulär ekonomi.
* Förpackningslogistik: Förpackning och logistik arbetar hand i hand för att optimera tid, kostnader och effektivitet genom hela försörjningskedjan. Det leder till ett nytt sätt att tänka och utveckla förpackningar.
* Användarupplevelse: Förpackningar påverkar konsumentupplevelsen. Användarvänliga, smarta och aktiva förpackningar samt personalisering är trender som kommer att prägla framtidens konsumtion.
* Automation: Automation förser sektorn med nya verktyg för att förbättra produktionsprocessen, kvalitetsstyrning och industriellt underhåll.

Hispack 2022 äger rum i Barcelona 24 – 27 maj. Mer info, etc. finns på mässans hemsida.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx