Heidelberg koncentrerar verksamheten ytterligare och säljer av Gallus, en dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.
Som Sign&Print tidigare har berättat så satsar Heidelberg på att fokusera på sin kärnverksamhet inom arkmatad utskrift. Det avser digitala arbetsflöden, informationssystem samt offsetpressar. Företaget har strypt sina satsningar på inkjetsidan och paradnumret B1-inkjetpressen Primefire som visades på Drupa 2016, och efter att ha bantat personalstyrkan globalt med 2 000 anställda, kommer nu nästa avveckling.
Ska ge ekonomisk stabilitet
Maskintillverkaren säljer etikettryckaren Gallus-gruppen för att ta höjd för den globala coronasituationen. Affärens köpesumma uppgår till cirka 120 miljoner euro (drygt 1,2 miljarder kronor) och innefattar fem produktionsställen med totalt 430 anställda i Tyskland och Schweiz. Enligt Heidelberg bidrar försäljningen till en långsiktig finansiell stabilitet i företaget, framgår i ett pressmeddelande.
Ett schweiziskt holdningbolag
Köparen är det schweiziska holdingbolaget, Benpac, som verkar inom förpackningsbranschen. Heidelberg ska framöver ändå arbeta nära med Benpac för att förse och leverera utskriftssytem, Digital printing unit (DPU) och förbrukningsvaror till etikettpressen Gallus Labelfire.
Fortsätter som leverantör
Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer kommenterar försäljningen:
– Vi säljer våra smalbaniga flexorullpressar och vårt flexografiska rulltryck för att fokusera närmare på innovativa lösningar för för tryckta ark för hela värdekedjan. Vi kommer att behålla vår interna digitala expertis och genom att samarbeta med Benpac kring Gallus Labelfire kommer vi också att göra ytterligare framsteg med digitaliseringen av konventionella pressar. Samtidigt kommer vi att förbli en viktig leverantör på den växande etikettmarknaden med våra offsetpressar.