Heidelberg flyttar upp arbetsflödet i molnet

PUBLICERAD: 24 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Heidelberg bjöd in till Prinect User Days och presenterade flera programvarunyheter. Foto: Claes Nordström

Programvarulanseringar duggar tätt, Och det är molnbaserat och flera appar som är framtiden för att hålla styr och överblicka framtidens tryckproduktioner, enligt Heidelberg. Med prepress-nyheten Smart Product App lanseras ett automatiserat sätt att skapa tryckfärdiga pdf:er i endast sex steg.

Det var i höstas en försmak av H+ presenterades. Och på Heidelbergs kundevent Prinect User Days, 16–18 maj, kom den stora publika premiären och mer information om produkten som blir tillgänglig på marknaden lagom till sommaren. Det är en ny molntjänst som förenar alla programvaror i Heidelbergs programvarusvit, till exempel affärssystemet Business Manager och Heidelbergs nav för tryckeriproduktioner, arbetsflödeslösningen Prinect. Med en enda inloggning för kunden får denne tillgång Heidelbergs hela digitala ekosystem, digitala erbjudanden och supporttjänster.

Heidelberg fortsätter nu på den inslagna vägen att digitalisera hela tryckeriet med workflow-plattformen Prinect Direct. Det handlar om nya molnbaserade funktioner, applikationer som steg för steg kommer att adderas för att skapa ett sömlöst arbetsflöde och en effektiv produktion. Från det att jobbet skapas och en beställning läggs, till att den färdiga tryckta produkten levereras så är den tyska tillverkarens målsättning att det ska det kräva så lite handpåläggning som möjligt ute på ett tryckeri. Målet är att helt eliminera de flesta manuella stegen genom hela tryckeriets produktionsprocess.

Öppet för annan programvara

Systemet ska även kunna kombineras med andra MIS-system än Heidelbergs, exempelvis en webbshopp. En öppen plattform som blivit möjlig tack vara samarbetet med Zaikio, ett programvaruföretag Heidelberg förvärvade för några år sedan. Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg Sverige:

– Det finns ingen annan leverantör som har prepress, press och postpress samt administration i samma system. Sedan tycker jag att det är väldigt spännande att se den strategi vi visar att vi inte stänger dörren för tredjepartsleverantörer utan snarare helt unikt erbjuder en integration av en plattform där Zaikio är helt öppen.

– Det är banbrytande, skulle jag säga.

Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg Sverige välkomnade cirka 25 svenska tryckerikunder till Prinect User Days som fick höra om företagets senaste nyheter inom programvarulösningar. Foto: Claes Nordström

Han påminner om att Prinect, Heidelbergs traditionella produktionsflöde, redan i dag innefattar färgmätningsverktyg, ctp:er samt integrerade kontroll- och färgstyrningssystem för fristående offsetpressar och digitala maskiner.

– Det vi skapar nu är att vi nu lyfter upp alla komponenter – om man nu pratar maskiner och utrustning i prepress, press och postpress. Allt blir tillgängligt i en teknologi där vi inte blir maskinspecifika eller Mac eller PC-specifika.

I höstas presenterades Print Shop Analytics, ett verktyg tryckerier kan använda för att mäta sina affärsresultat (Key Performance indicators) och för att övervaka sina maskiner i realtid – vilka jobb som körs, i vilken hastighet de går och om de går enligt plan. Enligt Heidelberg kommer det även innefatta maskiner i postpress som betraktas vara de som är svårast att integrera i produktionskedjan. För Prinect Direct är målsättningen att detta ska realiseras inom två tre år. Oavsett vilka maskiner tryckeriet har i sin maskinpark så ska de alltså kunna förenas i ett och samma molnbaserade system.

Pdf i sex steg

Heidelbergs stora nyhet är Smart Product App och planeras att släppas under fjärde kvartalet i år. Det är den andra appen i det nya Prinect Direct-arbetsflödet. Appen, med Heidelbergs egna preflight-teknik, syftar till att spara tid i prepress för såväl trycksaksbeställare som tryckeripersonal. Det handlar om ett automatiserat sätt att skapa tryckfärdiga pdf:er i endast sex steg.

Heidelberg illustrerar hur många tryckeriers traditionella arbetsgång ser ut i dag…

Ett sådant exempel är automatisk kvalitetskontroll av pdf-filer – utan att för den delen tumma på trycksaksköparnas möjligheter att designa egna kreativa trycksaker, välja produkttyp, papperskvalitet, mått och format med mera innan de väljer ett önskat leveransdatum och trycker på beställningsknappen.

– Hela order- och produktionsskapandet, innan det går ut på plåt eller blir till en printfärdig fil för digitalpressen är många steg. Och vi tror att ett steg att optimera är att närma sig och nyttja teknologin i det digitala flödet. Då menar vi att vår teknologi kan underlätta processen genom att man laddar upp pdf:en på ett enkelt sätt och få det producerat med så få handpålägg som möjligt, säger Oscar Runesson Stenmark och tillägger att de inte stannar där utan ekosystemet framöver kommer innefatta alla produktionssteg – prepress, press och postpress – oavsett om det är offset, digitaltryck eller storformatsproduktion som avses.

… och hur deras nya applikation Smart Production App kommer förenkla och automatisera processen.
Filer direkt till tryck

Användare av Smart Product App, även om det så är förstagångsbeställare av trycksaker, ska enkelt kunna skapa sina jobb fram till felfria och tryckfärdiga pdf:er. Allt sker i ett intuitivt användargränssnitt, enligt Heidelberg, som menar att det fortfarande finns många tryckerier i dag som skulle kunna göra väsentliga tidsbesparingar – allt för mycket tid och kraft läggs på att korrigera och säkerställa pdf:er. Printfiler kan nu gå direkt till tryck.

– Det är massiva kostnader i dag för tryckerier att sitta och korrigera och göra pdf:er tryckfärdiga, säger Christopher Berti, chef för programvarulösningar på Heidelberg.

När ett jobb skapas i Prinect Direct lagras också dess data. Programvaran, i symbios med Prinect Production Manager, räknar själv ut den mest effektiva produktionsprocessen för ett tryckjobb oavsett om det ska tryckas digitalt eller i offset. Det är alltså inget tryckeripersonalen ska behöva lägga vikt vid längre.

I utvecklingen av programvarusviten Prinect Direct har Heidelberg lyssnat på över 200 befintliga Prinect-kunder om vad de ser för framtida behov. Det som pekas ut som viktigt för kunderna är full automation och mindre handpåläggning. Men också att alla processer i tryckeriet täcks in, samtidigt som det lämnas dörrar öppna för tryckeriers egna skräddarsydda arbetsflödesidéer, även om det skulle inkludera programvaror som levereras av tredje part.

Bygger på med fler appar

När Prinect Direct väl är fullt utvecklat om sju år, uppskattar Heidelberg att systemet kommer att röra sig om 70-80 appar totalt. Dessa kommer successivt att bli tillgängliga för kunderna. Sex appar (Smart Product App inkluderad) ligger redan i plan att lanseras nästa år. Det är tre administrativa funktioner och tre kopplade till produktion.

Befintliga kunder, som redan använder Prinect på en lokal server, kommer successivt att kunna gå över till den nya molnbaserade plattformen Prinect Direct.

– Det är en process steg för steg. En kund som är på den tekniska plattformen och har det senaste Prinect i dag kommer enkelt att kunna få den första Printshop Analytics-appen efter sommarperioden, sedan Smart Product App och så vidare.

Heidelbergs Claudia Jung och Christopher Berti presenterade företagets nyheter på Prinect User Days. Foto: Claes Nordström

2018 växlade Heidelberg över till att (parallellt med sina befintliga kunder med klassisk licensmodell) erbjuda sitt digitala universum Prinect via abonnemang för förpackningsföretag och kommersiella tryckerier. Under åren som gått kan Heidelberg redovisa en stigande kurva över sammanlagda prenumeranter. I dag har de cirka 3 500 användare, varav ett femtiotal är svenska kunder.

Cirka 250 deltagare

Nyheterna presenterades under kundeventet Prinect User Days i Heidelberg där uppåt 250 deltagare fick ta del av presentationer varvat med workshops om nyheterna i Prinect Direct. Oscar Runesson Stenmark gläds åt det stora intresset för dagarna och säger att det märks att det finns ett uppdämt behov att träffas efter pandemin.

– Det är ett superstort statement att alla kan samlas och att det finns ett intresse. Dels för Heidelberg, dels för software, men också att kunna nätverka och dela nyheter med varandra. Det ger fantastiska möjligheter.

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432