Heidelberg flyttar upp arbetsflödet i molnet

PUBLICERAD: 24 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Heidelberg bjöd in till Prinect User Days och presenterade flera programvarunyheter. Foto: Claes Nordström

Programvarulanseringar duggar tätt, Och det är molnbaserat och flera appar som är framtiden för att hålla styr och överblicka framtidens tryckproduktioner, enligt Heidelberg. Med prepress-nyheten Smart Product App lanseras ett automatiserat sätt att skapa tryckfärdiga pdf:er i endast sex steg.

Det var i höstas en försmak av H+ presenterades. Och på Heidelbergs kundevent Prinect User Days, 16–18 maj, kom den stora publika premiären och mer information om produkten som blir tillgänglig på marknaden lagom till sommaren. Det är en ny molntjänst som förenar alla programvaror i Heidelbergs programvarusvit, till exempel affärssystemet Business Manager och Heidelbergs nav för tryckeriproduktioner, arbetsflödeslösningen Prinect. Med en enda inloggning för kunden får denne tillgång Heidelbergs hela digitala ekosystem, digitala erbjudanden och supporttjänster.

Heidelberg fortsätter nu på den inslagna vägen att digitalisera hela tryckeriet med workflow-plattformen Prinect Direct. Det handlar om nya molnbaserade funktioner, applikationer som steg för steg kommer att adderas för att skapa ett sömlöst arbetsflöde och en effektiv produktion. Från det att jobbet skapas och en beställning läggs, till att den färdiga tryckta produkten levereras så är den tyska tillverkarens målsättning att det ska det kräva så lite handpåläggning som möjligt ute på ett tryckeri. Målet är att helt eliminera de flesta manuella stegen genom hela tryckeriets produktionsprocess.

Öppet för annan programvara

Systemet ska även kunna kombineras med andra MIS-system än Heidelbergs, exempelvis en webbshopp. En öppen plattform som blivit möjlig tack vara samarbetet med Zaikio, ett programvaruföretag Heidelberg förvärvade för några år sedan. Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg Sverige:

– Det finns ingen annan leverantör som har prepress, press och postpress samt administration i samma system. Sedan tycker jag att det är väldigt spännande att se den strategi vi visar att vi inte stänger dörren för tredjepartsleverantörer utan snarare helt unikt erbjuder en integration av en plattform där Zaikio är helt öppen.

– Det är banbrytande, skulle jag säga.

Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg Sverige välkomnade cirka 25 svenska tryckerikunder till Prinect User Days som fick höra om företagets senaste nyheter inom programvarulösningar. Foto: Claes Nordström

Han påminner om att Prinect, Heidelbergs traditionella produktionsflöde, redan i dag innefattar färgmätningsverktyg, ctp:er samt integrerade kontroll- och färgstyrningssystem för fristående offsetpressar och digitala maskiner.

– Det vi skapar nu är att vi nu lyfter upp alla komponenter – om man nu pratar maskiner och utrustning i prepress, press och postpress. Allt blir tillgängligt i en teknologi där vi inte blir maskinspecifika eller Mac eller PC-specifika.

I höstas presenterades Print Shop Analytics, ett verktyg tryckerier kan använda för att mäta sina affärsresultat (Key Performance indicators) och för att övervaka sina maskiner i realtid – vilka jobb som körs, i vilken hastighet de går och om de går enligt plan. Enligt Heidelberg kommer det även innefatta maskiner i postpress som betraktas vara de som är svårast att integrera i produktionskedjan. För Prinect Direct är målsättningen att detta ska realiseras inom två tre år. Oavsett vilka maskiner tryckeriet har i sin maskinpark så ska de alltså kunna förenas i ett och samma molnbaserade system.

Pdf i sex steg

Heidelbergs stora nyhet är Smart Product App och planeras att släppas under fjärde kvartalet i år. Det är den andra appen i det nya Prinect Direct-arbetsflödet. Appen, med Heidelbergs egna preflight-teknik, syftar till att spara tid i prepress för såväl trycksaksbeställare som tryckeripersonal. Det handlar om ett automatiserat sätt att skapa tryckfärdiga pdf:er i endast sex steg.

Heidelberg illustrerar hur många tryckeriers traditionella arbetsgång ser ut i dag…

Ett sådant exempel är automatisk kvalitetskontroll av pdf-filer – utan att för den delen tumma på trycksaksköparnas möjligheter att designa egna kreativa trycksaker, välja produkttyp, papperskvalitet, mått och format med mera innan de väljer ett önskat leveransdatum och trycker på beställningsknappen.

– Hela order- och produktionsskapandet, innan det går ut på plåt eller blir till en printfärdig fil för digitalpressen är många steg. Och vi tror att ett steg att optimera är att närma sig och nyttja teknologin i det digitala flödet. Då menar vi att vår teknologi kan underlätta processen genom att man laddar upp pdf:en på ett enkelt sätt och få det producerat med så få handpålägg som möjligt, säger Oscar Runesson Stenmark och tillägger att de inte stannar där utan ekosystemet framöver kommer innefatta alla produktionssteg – prepress, press och postpress – oavsett om det är offset, digitaltryck eller storformatsproduktion som avses.

… och hur deras nya applikation Smart Production App kommer förenkla och automatisera processen.
Filer direkt till tryck

Användare av Smart Product App, även om det så är förstagångsbeställare av trycksaker, ska enkelt kunna skapa sina jobb fram till felfria och tryckfärdiga pdf:er. Allt sker i ett intuitivt användargränssnitt, enligt Heidelberg, som menar att det fortfarande finns många tryckerier i dag som skulle kunna göra väsentliga tidsbesparingar – allt för mycket tid och kraft läggs på att korrigera och säkerställa pdf:er. Printfiler kan nu gå direkt till tryck.

– Det är massiva kostnader i dag för tryckerier att sitta och korrigera och göra pdf:er tryckfärdiga, säger Christopher Berti, chef för programvarulösningar på Heidelberg.

När ett jobb skapas i Prinect Direct lagras också dess data. Programvaran, i symbios med Prinect Production Manager, räknar själv ut den mest effektiva produktionsprocessen för ett tryckjobb oavsett om det ska tryckas digitalt eller i offset. Det är alltså inget tryckeripersonalen ska behöva lägga vikt vid längre.

I utvecklingen av programvarusviten Prinect Direct har Heidelberg lyssnat på över 200 befintliga Prinect-kunder om vad de ser för framtida behov. Det som pekas ut som viktigt för kunderna är full automation och mindre handpåläggning. Men också att alla processer i tryckeriet täcks in, samtidigt som det lämnas dörrar öppna för tryckeriers egna skräddarsydda arbetsflödesidéer, även om det skulle inkludera programvaror som levereras av tredje part.

Bygger på med fler appar

När Prinect Direct väl är fullt utvecklat om sju år, uppskattar Heidelberg att systemet kommer att röra sig om 70-80 appar totalt. Dessa kommer successivt att bli tillgängliga för kunderna. Sex appar (Smart Product App inkluderad) ligger redan i plan att lanseras nästa år. Det är tre administrativa funktioner och tre kopplade till produktion.

Befintliga kunder, som redan använder Prinect på en lokal server, kommer successivt att kunna gå över till den nya molnbaserade plattformen Prinect Direct.

– Det är en process steg för steg. En kund som är på den tekniska plattformen och har det senaste Prinect i dag kommer enkelt att kunna få den första Printshop Analytics-appen efter sommarperioden, sedan Smart Product App och så vidare.

Heidelbergs Claudia Jung och Christopher Berti presenterade företagets nyheter på Prinect User Days. Foto: Claes Nordström

2018 växlade Heidelberg över till att (parallellt med sina befintliga kunder med klassisk licensmodell) erbjuda sitt digitala universum Prinect via abonnemang för förpackningsföretag och kommersiella tryckerier. Under åren som gått kan Heidelberg redovisa en stigande kurva över sammanlagda prenumeranter. I dag har de cirka 3 500 användare, varav ett femtiotal är svenska kunder.

Cirka 250 deltagare

Nyheterna presenterades under kundeventet Prinect User Days i Heidelberg där uppåt 250 deltagare fick ta del av presentationer varvat med workshops om nyheterna i Prinect Direct. Oscar Runesson Stenmark gläds åt det stora intresset för dagarna och säger att det märks att det finns ett uppdämt behov att träffas efter pandemin.

– Det är ett superstort statement att alla kan samlas och att det finns ett intresse. Dels för Heidelberg, dels för software, men också att kunna nätverka och dela nyheter med varandra. Det ger fantastiska möjligheter.

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx