Har du råd att testa Teslas GigaBier?

PUBLICERAD: 21 april 2023
UPPDATERAD: 21 april
Ett trepack går på drygt 1000 kronor.

Tesla, och Elon Musk, har mycket tankar och idéer, och de är långt ifrån alltid förknippade med bilar. Nyligen lanserade Tesla en GigaBier i Tyskland.

GigaBier har en förpackning som ska efterlikna företagets Cybertruck som är byggd med ett ytterskal tillverkat för optimal tålighet och passagerarskydd. Med ett nästan ogenomträngligt exoskelett är alla komponenter konstruerade för överlägsen styrka och hållbarhet, från bärande skal i ultrahårt 30X kallvalsat rostfritt stål till Teslas armerade glas.

Tesla säger att man vill hylla den 500 år gamla tyska ölbryggningstraditionen Reinheitsgebot. Den pilsnerinspirerade ölen finns i begränsad upplaga och är bryggt i Berlin med som man säger, sin egen exklusiva Cyberhumle och med noter av citrus, bergamott och söt frukt. Flaskan är elegant och för snarare tankarna till parfym än öl. Den har en stilren, svart och blank design med en Giga-stämpel som lyser i mörkret. Det framgår inte om det är  flaska av glas eller av plast men troligtvis är det glas. Låt oss anta att den inte ingår i de tyska retursystemen för flaskor.

Hur ölet smakar är okänt, men någon skrev att det är som vanligt med Tesla, mycket design men inte så mycket innehåll.

Räkna med att få betala drygt 1000 kronor för en trepack med 33 cl flaskor. Ölet har en styrka på 5 procent. Och en sak till – alkohol och bilkörning hör inte ihop.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x