Här är alla kategorivinnarna i Carton Excellence Awards 2020

PUBLICERAD: 15 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Vinnare av katergorin ”Innovation” blev den här kartongförpackningen för färska jordgubbar och andra stötkänsliga bär och frukter. Läs mer om förpackningen nedan.|||||||

I årets upplaga av Pro Cartons och ECMA:s tävling ”European Carton Excellence Awards” tävlades det i fyra förpackningskategorier samt tre specialkategorier. Här nedan kan du se de vinnande bidragen i dessa kategorier.

Vinnare utsågs i förpackningskategorierna Livsmedels- och dryckesförpackningar av jungfrulig respektive återvunnen fiber samt Övriga förpackningar av jungfrulig respektive återvunnen fiber. Utöver vinnarna utdelades dessutom ”Platinum” och ”Gold”-utmärkelser i dessa fyra kategorier. Dessutom utsågs vinnare i de tre specialkategorierna ”Innovation”, ”Save the Planet” och ”Public Award”. I

För de nordiska kartongtillverkarna blev tävlingen en stor framgång. Inte mindre än 13 utmärkelser tilldelades nordiska kartongproducenter och de fördelade sig så här: Stora Enso 6, Metsä Board 5, BillerudKorsnäs 1 och Iggesund Paperboard 1.

KATEGORIVINNARE:

Innovation
Vinnare: Re-Fruiter Tray

En innovativ förpackningslösning för jordgubbar och andra stöt- och tryckkänsliga bär och frukter. Tråget är tillverkat i återvunnen kartong. Den har en speciell och patenterad stansad profil med ett mönster av vinklade element, som förenas för att bilda en flexibel yta. Förpackningen håller innehållet fräscht och ger det ett tilltalande intryck vid butiksexponering.

Konverterare: Snel BV
Varumärkesägare: Van Herk Fruit Structural
Design: Anderling BV
Kartongproducent: Smurfit Kappa Hoya Papier und Karton

 

Save the Planet
Vinnare: Eco Fit Lid

Ett kartonglock för dryckesbägare med kalla eller varma drycker. Locket, som ersätter tidigare plastlock, är både innovativt och kostnadseffektivt och ä’r en perfekt kombination av det hållbara kartongmaterialet och en ny tillverkningsteknik. Locket är återvinningsbart, men kan även komposteras. Det kan förses med säljande tryck, vilket inte var fallet med tidigare plastlock.

Konverterare: Seda International Packaging Group
Varumärkesägare: McDonald’s
Design: Seda International Packaging Group
Kartongproducent: Stora Enso

 

Livsmedel & dryck, jungfrufiber
Vinnare: Korpikuusikkon Honey Gift Pack

En lyxig presentförpackning för honung. Tillverkad av lättviktig falskartong och med en minimalistisk grafisk design. Förpackningen reses manuellt och utan behov av lim. Taktila ytor och grafiska effekter som exempelvis guldfolierade bin och vaxkakor förstärker intrycket av hög produktkvalitet och inbjuder konsumenten till att röra och känna på förpackningen.

Konverterare: Cadpack
Varumärkesägare: Korpikuusikkon Hunaja
Design: Cadpack/Metsä design team
Kartongproducent: Metsä Board

 

Livsmedel & dryck, Återvunnen fiber
Vinnare: Enovo Egg Carton

En förpackningslösning som är ett hållbart alternativ till de äggförpackningar som vanligtvis finns på marknaden. Förpackningen består av två element: en formpressad botten av cellulosafiber och ett lock av kartong, tillverkat av återvunnen fiber. Locket har fem sidor, som alla kan förses med tryck. Äggen är lätta att ta bort genom en stansad rivöppning i topplocket.

Konverterare: Alzamora Carton Packaging
Varumärkesägare: Lidl
Design: Alzamora Group
Kartongproducent: Baden Board

 

Övriga, jungfrufiber
Vinnare: ISANA Cosmetics

Förpackningar för ampuller med hudvårdskoncentrat. Förpackningarna är försedda med ”fönster” som exponerar innehållet och tillsluts i toppen med en attraktiv ”blomliknande” stängning.
”Ett extremt iögonfallande arbete i struktur och färg. Det skapar ett premiumuttryck, vilket är viktigt med tanke på värdet av produkterna inuti”, tyckte juryn bland annat i sin bedömning..

Konverterare: Edelmann Group
Varumärkesägare: Dirk Rossmann
Design: Edelmann Group & Dirk Rossmann
Kartongproducent: Stora Enso

 

Övriga, återvunnen fiber
Vinnare: Disposable Face Mask

En mun-näsa-täckande ansiktmask av kartong, som på insidan är försedd med ett filterpapper som avsevärt minskar spridningen av droppar och aerosoler och därmed också risken för överföring av Corona-virus eller andra virus. Bruksanvisningen är tryckt på själva omslaget, som också kan användas som för reklamutrymme. Ansiktmaskens storlek kan justeras individuellt

Konverterare: WEIG Packaging
Varumärkesägare: Kuchenmeister
Design: WEIG Packaging
Kartongproducent: Moritz J. Weig

 

Public Award
Vinnare: KeelClip™

En förpackningslösning för multipack av dryckesburkar, som är utformad för att ersätta konventionella plastalternativ. KeelClip fungerar för alla burkstorlekar. Dryckesburkarna kan orienteras så att maximal effekt av såväl förpackningens som burkarnas grafik uppnås. Lätt av bära och lätt att ta loss burkarna. Tillverkad i helt återvinningsbar kartong

Konverterare: Graphic Packaging International
Varumärkesägare: AB InBev
Design: Graphic Packaging International & AB InBev
Kartongproducent: Graphic Packaging International

Som vi tidigare redovisat var det en iögonfallande presentförpackning till det japanska ginet Roku, tillverkad i kartong från Stora Enso, som vann den förnämsta utmärkelsen ”Carton of the Year” (läs HÄR).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco