Hänt på drupa: Konica Minolta satsar mer på förpackningstryck

PUBLICERAD: 12 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

KM-C finns inte än|även om den står här..!

År 2005 tog Konica Minolta de första stegen in på marknaden för produktionstryck och det har gått bra, man har nu en ledande position när det gäller färgtryck. På drupa 2016 i Düsseldorf kunde man följa framgången för koncernen, inte minst med deras jättemonter, som var mycket välbesökt.
På drupa visade man att man nu har en tydlig målsättning att lyckas lika bra med industriellt tryck och då är det mycket fokus på förpackningar och etiketter. 

I montern kunde man bland annat ta del av en väldigt liten, men effektiv etikettpress, bizhub PRESS C71cf, närmast att betrakta som en instegsmaskin för kunder, som vill satsa på etiketter, till exempel för företag som vill bli mer flexibla och ha ett alternativ till sina konventionella etikettpressar. Den kör från rulle till rulle i fyra färger. Banbredden är 330 mm och standardhastighet (det finns tre hastigheter) är 13,5 meter per minut.

Etikettpressen har funnits i en betaversion hos en kund i Portugal i ett år, men drupa innebar lansering och officiell säljstart för maskinen i Norden, enligt Mikael Pettersson på Konica Minolta.

Snett bakom den nya etikettpressen stod en betydligt större maskin, som ännu inte finns till försäljning. Konica Minolta kallade den en ”technical showcase” av en ny teknik.
Maskinen heter KM-C och är en arkmatad inkjetmaskin avsedd för falskartong och tunna wellpappapplikationer. Den hanterar materialtjocklekar mellan 0,3 och 1,2 mm. Den är steg två i det man kallade KM-1 på förra drupa. Den hanterar format upp till A3 och klarar 2.200 ark i timmen

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker