År 2005 tog Konica Minolta de första stegen in på marknaden för produktionstryck och det har gått bra, man har nu en ledande position när det gäller färgtryck. På drupa 2016 i Düsseldorf kunde man följa framgången för koncernen, inte minst med deras jättemonter, som var mycket välbesökt.
På drupa visade man att man nu har en tydlig målsättning att lyckas lika bra med industriellt tryck och då är det mycket fokus på förpackningar och etiketter.
I montern kunde man bland annat ta del av en väldigt liten, men effektiv etikettpress, bizhub PRESS C71cf, närmast att betrakta som en instegsmaskin för kunder, som vill satsa på etiketter, till exempel för företag som vill bli mer flexibla och ha ett alternativ till sina konventionella etikettpressar. Den kör från rulle till rulle i fyra färger. Banbredden är 330 mm och standardhastighet (det finns tre hastigheter) är 13,5 meter per minut.
Etikettpressen har funnits i en betaversion hos en kund i Portugal i ett år, men drupa innebar lansering och officiell säljstart för maskinen i Norden, enligt Mikael Pettersson på Konica Minolta.
Snett bakom den nya etikettpressen stod en betydligt större maskin, som ännu inte finns till försäljning. Konica Minolta kallade den en ”technical showcase” av en ny teknik.
Maskinen heter KM-C och är en arkmatad inkjetmaskin avsedd för falskartong och tunna wellpappapplikationer. Den hanterar materialtjocklekar mellan 0,3 och 1,2 mm. Den är steg två i det man kallade KM-1 på förra drupa. Den hanterar format upp till A3 och klarar 2.200 ark i timmen