Hamburgerkedja fasar ut plastsugrör

PUBLICERAD: 21 mars 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Hamburgerkedjan Max har tidigare meddelat att de tänker fasa ut sina plastprodukter. Läskbägare, sugrör och bestick ska successivt ersättas med förpackningar av 100 procent förnybart och återvinningsbart material. Max restaurang på Hötorget i Stockholm blir först med att börja använda papperssugrör och träbestick.

Träbestick, papperssugrör och pappersbägare är nya Max-förpackningar.

Hamburgerkedjan räknar med att utfasningen av plastförpackningarna kommer att innebära en årlig minskning med 89 ton fossilbaserad plast.

– I somras blev vi klimatpositiva och nu tar vi nästa steg och visar på framtidens alternativ för engångsmaterial, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers.

Han säger att Max vill vara en förebild i branschen och påtalar i ett pressmeddelande att de har klimatkompenserat till 100 procent för sina totala utsläpp sedan 2008. Det har skett genom att bland annat genom att minska mängden engångsmaterial samt andelen plast i förpackningar,men också med en klimatmärkt meny.

Av dagens förpackningar, som används av en gäst på Max, består 87 procent av växtbaserat material, enligt företaget. När de nu byter ut läskbägare, sugrör och bestick räknar Max med att 38 procent av återstoden fossilbaserad plast försvinner från restaurangerna. Från och med i april kommer produkterna bytas ut löpande på alla restauranger. Först ut blir restaurangen på Hötorget i Stockholm som kommer att ha det nya enggångsmaterialet på plats 25 mars.

Enligt företaget är deras bägare för kalla drycker fortsättningsvis av papp, men den tunna hinnan som fungerar som fuktspärr ersätts av ett tätskikt som är producerat av sockerrör. De nya besticken består av trä och sugrören av papper. Arbetet med att ersätta förpackningar som innehåller fossilbaserad plast med växtbaserat material ska fortsätta under året.

– Nu blir vi först i branschen med att ta bort plastsugrör. Tillsammans med övriga åtgärder innebär det att vi ökar andelen växtbaserade förpackningar till 92 procent och det känns väldigt skönt, säger Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på Max.

 

 

 

 

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Bioplastproduktionen tar fart igen

I samband med sin årliga konferens i Berlin presenterade European Bioplastics 2023 års statistik plus prognos för marknadsutvecklingen under tiden fram till år 2028.
bow

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning