Per Lindberg
BillerudKorsnäs har genomfört sin första kapitalmarknadsdag i Stockholm. Temat var ”Leverera hållbar och lönsam tillväxt”. Koncernen har som mål att till 2018 uppnå en organisk tillväxttakt på 15-20 procent.
BillerudKorsnäs strategiska inriktning är att ligga i framkant av utvecklingen av nyfiberbaserade förpackningsmaterial, med det övergripande målet att skapa en hållbar och lönsam tillväxt. Detta kommer att ske genom de tre kärnverksamheterna:
• Affärsområde Containerboard – värdetillväxt, dvs. ökade marginaler för den befintliga produktportföljen, med ett årligt tillväxtmål (CAGR) på 2-4 procent
• Affärsområde Packaging Paper – selektiv tillväxt, dvs. tillväxt inriktad på utvalda segment och balanserade av ytterligare kapacitet, med ett CAGR-mål på 0-4 procent
• Affärsområde Consumer Board – volymtillväxt, dvs. ökad volym på de viktigaste marknaderna, med ett CAGR-mål på 4-5 procent
– BillerudKorsnäs är väl positionerat för att tillvarata attraktiva möjligheter på marknaden för nyfiberbaserade förpackningar. Jag är övertygad om att vi, genom att genomföra de rätta strategierna i vart och ett av våra olika marknadssegment, kan uppnå en sund, hållbar tillväxt och samtidigt skapa långsiktigt aktieägarvärde. Innovation är en nyckel till organisk tillväxt och utgör grunden för vår kompetens, säger Per Lindberg, vd och koncernchef för BillerudKorsnäs.
Koncernens finansiella mål ligger fast i linje med de som tidigare meddelats.
– Vår fastslagna utdelningspolicy innebär att vi ska dela ut 50 procent av nettovinsten över en konjunkturcykel. På kort sikt är vårt fokus att återställa marginalerna och minska vår skuldnivå. I ett något längre tidsperspektiv ska vi uppnå lönsam tillväxt. På längre sikt är vår ambition att hitta en optimal långsiktig kapitalstruktur, med ett avkastningsmål för sysselsatt kapital som överstiger 13 procent, säger Per Lindberg.