GodDryck uppdaterar designen - tar bort plasten på flaskorna

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

GodDryck uppdaterar sin förpackningsdesign och tar bort plastsleeven, som tidigare helt täckte flaskorna med alkoholfria mousserande viner. (Bild GodDryck. Bilden är ett montage)

Svenska företaget GodDryck – tillverkare av alkoholfria mousserande viner –tar ett viktigt steg i sin hållbarhetsresa genom att ta bort plastsleeven på flaskorna och uppdatera flaskorna med ny, tidlös design.

GodDryck skriver i ett pressmeddelande att den nya designen ska reflektera smaken och kvaliteten på de ekologiska mousserande vinerna, som produceras av små exklusiva ekologiska vinproducenter i Frankrike och Spanien.

I juli förra året blev GodDryck världens första företag att erbjuda klimatpositiva drycker, vilket innebär att hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Bolivia. För att ytterligare minska befintliga utsläpp tar GodDryck nu bort plasten på flaskorna, som tidigare hade rosa, vita och guldiga plastöverdrag.

GodDryck, som startades år 2015, ägs av stiftelsen GoodCause och har inget privat vinstintresse. Syftet med verksamheten är att generera pengar till bolagets sex välgörenhetspartners som är Barncancerfonden, Hand in Hand, IOGT-NTO, Läkare utan Gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar.

GodDryck skriver att man tillsammans med systerbolagen GodEl och GodFond hittills har skänkt 76 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x