GodDryck uppdaterar designen - tar bort plasten på flaskorna

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

GodDryck uppdaterar sin förpackningsdesign och tar bort plastsleeven, som tidigare helt täckte flaskorna med alkoholfria mousserande viner. (Bild GodDryck. Bilden är ett montage)

Svenska företaget GodDryck – tillverkare av alkoholfria mousserande viner –tar ett viktigt steg i sin hållbarhetsresa genom att ta bort plastsleeven på flaskorna och uppdatera flaskorna med ny, tidlös design.

GodDryck skriver i ett pressmeddelande att den nya designen ska reflektera smaken och kvaliteten på de ekologiska mousserande vinerna, som produceras av små exklusiva ekologiska vinproducenter i Frankrike och Spanien.

I juli förra året blev GodDryck världens första företag att erbjuda klimatpositiva drycker, vilket innebär att hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Bolivia. För att ytterligare minska befintliga utsläpp tar GodDryck nu bort plasten på flaskorna, som tidigare hade rosa, vita och guldiga plastöverdrag.

GodDryck, som startades år 2015, ägs av stiftelsen GoodCause och har inget privat vinstintresse. Syftet med verksamheten är att generera pengar till bolagets sex välgörenhetspartners som är Barncancerfonden, Hand in Hand, IOGT-NTO, Läkare utan Gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar.

GodDryck skriver att man tillsammans med systerbolagen GodEl och GodFond hittills har skänkt 76 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx