Svenska företaget GodDryck – tillverkare av alkoholfria mousserande viner –tar ett viktigt steg i sin hållbarhetsresa genom att ta bort plastsleeven på flaskorna och uppdatera flaskorna med ny, tidlös design.
GodDryck skriver i ett pressmeddelande att den nya designen ska reflektera smaken och kvaliteten på de ekologiska mousserande vinerna, som produceras av små exklusiva ekologiska vinproducenter i Frankrike och Spanien.
I juli förra året blev GodDryck världens första företag att erbjuda klimatpositiva drycker, vilket innebär att hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Bolivia. För att ytterligare minska befintliga utsläpp tar GodDryck nu bort plasten på flaskorna, som tidigare hade rosa, vita och guldiga plastöverdrag.
GodDryck, som startades år 2015, ägs av stiftelsen GoodCause och har inget privat vinstintresse. Syftet med verksamheten är att generera pengar till bolagets sex välgörenhetspartners som är Barncancerfonden, Hand in Hand, IOGT-NTO, Läkare utan Gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar.
GodDryck skriver att man tillsammans med systerbolagen GodEl och GodFond hittills har skänkt 76 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners.