GodDryck uppdaterar designen - tar bort plasten på flaskorna

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

GodDryck uppdaterar sin förpackningsdesign och tar bort plastsleeven, som tidigare helt täckte flaskorna med alkoholfria mousserande viner. (Bild GodDryck. Bilden är ett montage)

Svenska företaget GodDryck – tillverkare av alkoholfria mousserande viner –tar ett viktigt steg i sin hållbarhetsresa genom att ta bort plastsleeven på flaskorna och uppdatera flaskorna med ny, tidlös design.

GodDryck skriver i ett pressmeddelande att den nya designen ska reflektera smaken och kvaliteten på de ekologiska mousserande vinerna, som produceras av små exklusiva ekologiska vinproducenter i Frankrike och Spanien.

I juli förra året blev GodDryck världens första företag att erbjuda klimatpositiva drycker, vilket innebär att hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Bolivia. För att ytterligare minska befintliga utsläpp tar GodDryck nu bort plasten på flaskorna, som tidigare hade rosa, vita och guldiga plastöverdrag.

GodDryck, som startades år 2015, ägs av stiftelsen GoodCause och har inget privat vinstintresse. Syftet med verksamheten är att generera pengar till bolagets sex välgörenhetspartners som är Barncancerfonden, Hand in Hand, IOGT-NTO, Läkare utan Gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar.

GodDryck skriver att man tillsammans med systerbolagen GodEl och GodFond hittills har skänkt 76 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker