GodDryck uppdaterar designen - tar bort plasten på flaskorna

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

GodDryck uppdaterar sin förpackningsdesign och tar bort plastsleeven, som tidigare helt täckte flaskorna med alkoholfria mousserande viner. (Bild GodDryck. Bilden är ett montage)

Svenska företaget GodDryck – tillverkare av alkoholfria mousserande viner –tar ett viktigt steg i sin hållbarhetsresa genom att ta bort plastsleeven på flaskorna och uppdatera flaskorna med ny, tidlös design.

GodDryck skriver i ett pressmeddelande att den nya designen ska reflektera smaken och kvaliteten på de ekologiska mousserande vinerna, som produceras av små exklusiva ekologiska vinproducenter i Frankrike och Spanien.

I juli förra året blev GodDryck världens första företag att erbjuda klimatpositiva drycker, vilket innebär att hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Bolivia. För att ytterligare minska befintliga utsläpp tar GodDryck nu bort plasten på flaskorna, som tidigare hade rosa, vita och guldiga plastöverdrag.

GodDryck, som startades år 2015, ägs av stiftelsen GoodCause och har inget privat vinstintresse. Syftet med verksamheten är att generera pengar till bolagets sex välgörenhetspartners som är Barncancerfonden, Hand in Hand, IOGT-NTO, Läkare utan Gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar.

GodDryck skriver att man tillsammans med systerbolagen GodEl och GodFond hittills har skänkt 76 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en avgörande roll för att forma branschens framtid tiden

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX