Globala Nivea ansluter sig till svenska pantsystemet PantaPå

PUBLICERAD: 4 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Alla Niveas förpackningar kan nu pantas i Sverige genom det app-baserade pantsystemet PantaPå. (Bild Nivea)|Syskonen Suwar (t.v.) och Berfin Mert driver PantaPå och gläds åt att alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till pantsystemet. (Bild PantaPå)

Alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till det unika svenska app-baserade pantsystemet PantaPå. Senast i raden är globala och välkända hudvårdsmärket Nivea, som ingår i tyska Beiersdorf-koncernen.

Niveas åtagande innebär att svenska konsumenter, genom att ladda ner den kostnadsfria PantaPå-appen, kan ta sina tomma Nivea-förpackningar till närmaste återvinningsstation, skanna streckkoden och återvinna produkten i utbyte mot en rabattkupong. Alla Nivea-produkter ingår i PantaPå-projektet och de kan återvinnas över hela Sverige.

Beiersdorf skriver i ett pressmeddelande att åtagandet är en del i koncernens globala hållbarhetsåtagande.

”Som ett världsledande företag inom hudvård måste vi ta vårt ansvar och säkerställa att så mycket som möjligt av våra förpackningar återvinns. Vi har en tydlig och långtgående hållbarhetsagenda, som vi kontinuerligt stärker och utökar. Och genom vårt nya partnerskap med PantaPå vill vi hjälpa våra konsumenter till en mer hållbar livsstil”, säger Karin Rodestedt, Senior Brand Manager Personal Care & Body, Beiersdorf Sweden.

Syskonen Suwar (t.v.) och Berfin Mert driver PantaPå och gläds åt att alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till pantsystemet. (Bild PantaPå)

Att Beiersdorf och välkända varumärket Nivea nu ansluter sig till PantaPå är ytterligare en fjäder i hatten för det svenska pantsystemet och syskonen Suwar och Berfin Mert, som driver företaget.

Alltfler stora och kända företag och varumärkesägare har det senaste året anslutit sig till PantaPå (Läs HÄR) och så sent som i juni i år tillkännagav PantaPå att man, för att kunna genomföra en utökad global satsning, får ett kapitaltillskott på 9,5 miljoner kronor från välkända investerare (Läs HÄR)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy