Globala Nivea ansluter sig till svenska pantsystemet PantaPå

PUBLICERAD: 4 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Alla Niveas förpackningar kan nu pantas i Sverige genom det app-baserade pantsystemet PantaPå. (Bild Nivea)|Syskonen Suwar (t.v.) och Berfin Mert driver PantaPå och gläds åt att alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till pantsystemet. (Bild PantaPå)

Alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till det unika svenska app-baserade pantsystemet PantaPå. Senast i raden är globala och välkända hudvårdsmärket Nivea, som ingår i tyska Beiersdorf-koncernen.

Niveas åtagande innebär att svenska konsumenter, genom att ladda ner den kostnadsfria PantaPå-appen, kan ta sina tomma Nivea-förpackningar till närmaste återvinningsstation, skanna streckkoden och återvinna produkten i utbyte mot en rabattkupong. Alla Nivea-produkter ingår i PantaPå-projektet och de kan återvinnas över hela Sverige.

Beiersdorf skriver i ett pressmeddelande att åtagandet är en del i koncernens globala hållbarhetsåtagande.

”Som ett världsledande företag inom hudvård måste vi ta vårt ansvar och säkerställa att så mycket som möjligt av våra förpackningar återvinns. Vi har en tydlig och långtgående hållbarhetsagenda, som vi kontinuerligt stärker och utökar. Och genom vårt nya partnerskap med PantaPå vill vi hjälpa våra konsumenter till en mer hållbar livsstil”, säger Karin Rodestedt, Senior Brand Manager Personal Care & Body, Beiersdorf Sweden.

Syskonen Suwar (t.v.) och Berfin Mert driver PantaPå och gläds åt att alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till pantsystemet. (Bild PantaPå)

Att Beiersdorf och välkända varumärket Nivea nu ansluter sig till PantaPå är ytterligare en fjäder i hatten för det svenska pantsystemet och syskonen Suwar och Berfin Mert, som driver företaget.

Alltfler stora och kända företag och varumärkesägare har det senaste året anslutit sig till PantaPå (Läs HÄR) och så sent som i juni i år tillkännagav PantaPå att man, för att kunna genomföra en utökad global satsning, får ett kapitaltillskott på 9,5 miljoner kronor från välkända investerare (Läs HÄR)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01