Alltfler företag och varumärkesägare ansluter sig till det unika svenska app-baserade pantsystemet PantaPå. Senast i raden är globala och välkända hudvårdsmärket Nivea, som ingår i tyska Beiersdorf-koncernen.
Niveas åtagande innebär att svenska konsumenter, genom att ladda ner den kostnadsfria PantaPå-appen, kan ta sina tomma Nivea-förpackningar till närmaste återvinningsstation, skanna streckkoden och återvinna produkten i utbyte mot en rabattkupong. Alla Nivea-produkter ingår i PantaPå-projektet och de kan återvinnas över hela Sverige.
Beiersdorf skriver i ett pressmeddelande att åtagandet är en del i koncernens globala hållbarhetsåtagande.
”Som ett världsledande företag inom hudvård måste vi ta vårt ansvar och säkerställa att så mycket som möjligt av våra förpackningar återvinns. Vi har en tydlig och långtgående hållbarhetsagenda, som vi kontinuerligt stärker och utökar. Och genom vårt nya partnerskap med PantaPå vill vi hjälpa våra konsumenter till en mer hållbar livsstil”, säger Karin Rodestedt, Senior Brand Manager Personal Care & Body, Beiersdorf Sweden.
Att Beiersdorf och välkända varumärket Nivea nu ansluter sig till PantaPå är ytterligare en fjäder i hatten för det svenska pantsystemet och syskonen Suwar och Berfin Mert, som driver företaget.
Alltfler stora och kända företag och varumärkesägare har det senaste året anslutit sig till PantaPå (Läs HÄR) och så sent som i juni i år tillkännagav PantaPå att man, för att kunna genomföra en utökad global satsning, får ett kapitaltillskott på 9,5 miljoner kronor från välkända investerare (Läs HÄR)