Global enkät: 8 av 10 vill ha snabbt förbud mot engångsplast

PUBLICERAD: 1 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Enligt globala marknadsföretaget Ipsos vill 8 av 10 invånare i 28 länder att produkter och förpackningar i engångsplast ska förbjudas snarast möjligt. (Bild PxHere)|”Det finns en stark global samsyn kring engångsplast”, säger Stuart Clark, Ipsos Australia. (Bild LinkedIn)

8 av 10 tillfrågade i 28 länder vill att engångsplast ska förbjudas snarast möjligt. Det visar en stor enkät, som utförts av det globala marknadsföretaget Ipsos.

Undersökningen, som hade rubriken ”Attitudes towards single-use plastic”, utfördes i slutet av augusti och början av september 2021 och omfattade drygt 20.500 tillfrågade i 28 länder och i olika åldrar upp till 75 år. Medarrangör i enkäten var rörelsen ”Plastic Free July”, som ingår i globala och icke-vinstdrivande organisationen Plastic Free Foundation.

Ipsos skriver i ett pressmeddelande att det faktum att det finns ett så starkt stöd internationellt för att ta itu med problemen kring engångsplaster visar att engångsplast är en utmaning som alla länder måste lösa gemensamt.

”Det finns en stark global samsyn kring engångsplast”, säger Stuart Clark, Ipsos Australia. (Bild LinkedIn)

”Resultaten av denna undersökning visar mycket tydligt att det finns en stark global samsyn att engångsplaster bör tas ur cirkulation så snabbt som möjligt”, säger Stuart Clark, chef för Ipsos i Australien.

De länder, där flest tillfrågade ville förbjuda engångsplatser, var Colombia (89 procent), Chile och Mexiko (båda 88 procent) samt Argentina och Kina (båda 84 procent), medan de lägsta nivåerna uppnåddes i Japan (37 procent), USA (55 procent) och Kanada (66 procent).

Enligt Ipsos anser i genomsnitt anser 88 procent av befolkningen i de 28 länderna att det är ”mycket viktigt”, ”viktigt” eller ”ganska viktigt” att det skapas ett internationellt fördrag för att bekämpa plastföroreningar. Högst är andelen i Latinamerika (93 procent), BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina) (91 procent) och Mellanöstern/Afrika (90 procent).

Fem länder toppar listan där flest invånare vill ha ett internationellt fördrag. Dessa är Mexiko (96 procent), Brasilien (95 procent), Colombia (94 procent) samt Chile och Peru (båda 92 procent) medan Japan (70 procent), USA (78 procent) och Kanada (79 procent) ligger sämst till.

En klar majoritet av konsumenterna i varje land och ett globalt genomsnitt på 82 procent framhåller att de föredrar produkter som använder så lite plast i förpackningar som möjligt. Återigen visar Latinamerika och BRIC-länderna de högsta nivåerna av överensstämmelse med 89 respektive 84 procent. På landsnivå toppar Kina, Mexiko och Colombia listan med 92 procents överenskommelse, följt av Chile (90 procent) och Peru (87 procent). Återigen är Japan det land som har den lägsta andelen som accepterar (56 procent), följt av USA (71 procent) och Nederländerna (73 procent).

Av enkäten framgår också att en stor majoritet av de tillfrågade i alla 28 länderna är överens om att tillverkare och återförsäljare bör ta ansvar för att minska, återanvända och återvinna plastförpackningar, med ett globalt genomsnitt på 85 procent. Latinamerikaner är de som är mest överens ( 89 procent), följt av européer. Den allmänna opinionen i Japan är inte lika enig med endast 72 procent instämmer i påståendet.

De fem länder, där stödet är högst för att låta tillverkare och återförsäljare ta ansvar för att minska, återanvända och återvinna plastförpackningar, är Brasilien, Kina, Storbritannien och Mexiko, alla på 90 procent, samt Sverige på 89 procent, medan man är mindre benägen att tycka så i Japan (72 procent) samt Saudiarabien och Sydkorea (båda 79 procent)

En sammanfattning av Ipsos globala undersökning finns HÄR (pdf, engelska)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top