Ger vägledning i valet av plast

PUBLICERAD: 1 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Foto: Pressbild

Forskare vid IVL och Profu har tagit fram en guide för Naturvårdsverket. Guiden är tänkt att ge handfasta tips och råd kring plast för förpackningskonstruktörer, designers men även inköpare och upphandlare.

– En designer som ska välja rätt typ av plast till en produkt behöver ta hänsyn till dess klimatpåverkan men även andra miljöaspekter och om den går att återanvända eller materialåtervinna. I den här guiden finns många tips och råd för hur man kan resonera vid val av material till en specifik produkt, säger Emma Strömberg, forskare på IVL som har varit med och skrivit guiden, i ett pressmeddelande.

Engångsartiklar och förpackningar

Guiden är framtagen av forskare vid Profu och IVL Svenska Miljöinstitutet och går att ladda ner på Naturvårdsverkets hemsida. Syftet är att vägleda dels designer och konstruktörer, dels inköpare och upphandlare i deras val av plast. Guiden omfattar å ena sidan produkter som engångsartiklar och förpackningar. Å andra sidan artiklar som används inom vård och friluftsliv samt byggprodukter och möbler.

Återvinningsbar plast

Syftet, vad plasten ska användas till, avgör vilka miljöaspekter som väger tyngst, skriver IVL och tar en förpackning som exempel. Den har oftast en kort livslängd, vilket gör att den i första hand behöver vara gjord av en plast som går att återvinna.

– Vid val av material kan man fundera på om man kan använda biobaserad plast, som är gjord av exempelvis sockerrör eller majs, istället för fossilbaserad. Man ska dock undersöka om denna plast kan återvinnas eller om den behöver vara biologiskt nedbrytbar, och då ha i åtanke att industriell kompostering kan krävas för att bryta ner den – en lösning som inte finns tillgänglig i Sverige, säger Emma Strömberg.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset