Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Under pandemin har många leverantörer av trycktjänster haft möjligheten att utnyttja tiden till att på ett flexibelt sätt utvidga sina verksamheter och förbereda sig för framtiden. Pandemin har också lett till att de tekniktrender som redan initierats har fått en extra skjuts framåt, menar Konica Minolta, tillverkare av digital etikettutskrift. Detta inkluderar automatisering av tryckprocesser, inköp av trycksaker via webbutiker och en fortsatt övergång från den analoga till den digitala världen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Efterfrågan på digitala etiketter ökar
En trend företaget pekar ut är att efterfrågan på digitala etikettutskrifter ökar. Flera studier visar på detta, menar företaget. Exempelvis framgår det i marknadsundersökningsföretaget IDC:s rapport ”Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2020-2024” att kraven som ställs på produkttillverkarna påskyndar övergången till digitaltryck.
”Digitaltrycket gör det möjligt för varumärken och tillverkare att snabbt svara och reagera på det som kunderna önskar. Dessutom tillåter det dem att optimera produktionen och leveranskedjan, minska lagerhållningskostnader och avfall samt snabba på tiden det tar att få ut produkter på marknaden.
Intresset hos tryckerierna
Konica Minolta menar också att tillväxten, liksom intresset hos tryckerierna, ökar för digitaltryckta etiketter.
”Etikett- och förpackningsproducenter kommer att tvingas utöka sina digitala tjänsteerbjudanden eftersom traditionella offset- och flexovolymer fortsätter att urholkas med tiden”, står det vidare i rapporten. Enligt Konica Minolta kommer skiftet från traditionellt till digitalt tryck fortsätta under 2021 till följd av att det är den enda tekniken som lönsamt och snabbt kan producera korta till medelstora körningar och serier. Samtidigt ställer producenterna alltmer höga krav på kompletta system för end to end-processer som leder till minskade personalkostnader.
Försäljningen av digitala etikett- och förpackningssystem i Västeuropa minskade dock med nästan en tredjedel till drygt 200 enheter förra året, Det påverkades av att Drupa ställdes in samt covid 19 och dess effekter, enligt IDC. Men marknaden kommer att återhämta sig betydligt. Marknadsanalytikerna antar att cirka 450 enheter kommer att säljas 2024, vilket är ungefär samma nivå som prognosen var före pandemin. Enligt IDC finns tillväxtsegmenten för digital etikettutskrift nästa år inom vården, läkemedels- och livsmedels- och dryckesindustrin.
Pandemin ger skjuts åt digital etikettproduktion
Pandemin har också till viss del blivit en språngbräda för etikettindustrin. I början av pandemin var det stor efterfrågan på digitaltryckta etiketter. Konica Minolta hänvisar till sina egna siffror att antalet löpmeter som printades i deras AccurioLabel-utskriftssystem som installerats över hela Europa. Utskrifterna ökade med 150 procent under mars månad, i jämförelse med månaden innan. Exempelvis var det en skyhög efterfrågan och snabba leveranser som krävdes inom hälso- och livsmedelssektorn på förpackningar, etiketter och annan märkning, Enligt tillverkaren kommer digitaltrycket också att ta marknadsandelar från flexoutskrifterna under det kommande året.
En trend som kommit för att stanna
Konica Minolta påtalar också att konsumenternas beteende ständigt utvecklas – fler människor arbetar hemifrån vilket driver på detaljhandeln online. Trenden pekar också mot alltmer personaliserade erbjudanden och mindre volymer. Som exempel lyfter tillverkaren fram utvecklingen inom livsmedelshandeln där lokala producenter blir viktigare. Digitalt skapade etiketter är ett måste för dem när det gäller lönsamhet, enligt företaget.