Fyra etikettrender under 2021

PUBLICERAD: 17 december 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Konica Minolta ger sin syn på framtidsutsikterna för digitalt etikettryck. Foto: Konica Minolta

Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.

Under pandemin har många leverantörer av trycktjänster haft möjligheten att utnyttja tiden till att på ett flexibelt sätt utvidga sina verksamheter och förbereda sig för framtiden. Pandemin har också lett till att de tekniktrender som redan initierats har fått en extra skjuts framåt, menar Konica Minolta, tillverkare av digital etikettutskrift. Detta inkluderar automatisering av tryckprocesser, inköp av trycksaker via webbutiker och en fortsatt övergång från den analoga till den digitala världen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Efterfrågan på digitala etiketter ökar

En trend företaget pekar ut är att efterfrågan på digitala etikettutskrifter ökar. Flera studier visar på detta, menar företaget. Exempelvis framgår det i marknadsundersökningsföretaget IDC:s rapport ”Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2020-2024” att kraven som ställs på produkttillverkarna påskyndar övergången till digitaltryck.

”Digitaltrycket gör det möjligt för varumärken och tillverkare att snabbt svara och reagera på det som kunderna önskar. Dessutom tillåter det dem att optimera produktionen och leveranskedjan, minska lagerhållningskostnader och avfall samt snabba på tiden det tar att få ut produkter på marknaden.

Intresset hos tryckerierna

Konica Minolta menar också att tillväxten, liksom intresset hos tryckerierna, ökar för digitaltryckta etiketter.

”Etikett- och förpackningsproducenter kommer att tvingas utöka sina digitala tjänsteerbjudanden eftersom traditionella offset- och flexovolymer fortsätter att urholkas med tiden”, står det vidare i rapporten. Enligt Konica Minolta kommer skiftet från traditionellt till digitalt tryck fortsätta under 2021 till följd av att det är den enda tekniken som lönsamt och snabbt kan producera korta till medelstora körningar och serier. Samtidigt ställer producenterna alltmer höga krav på kompletta system för end to end-processer som leder till minskade personalkostnader.

Försäljningen av digitala etikett- och förpackningssystem i Västeuropa minskade dock med nästan en tredjedel till drygt 200 enheter förra året, Det påverkades av att Drupa ställdes in samt covid 19 och dess effekter, enligt IDC. Men marknaden kommer att återhämta sig betydligt. Marknadsanalytikerna antar att cirka 450 enheter kommer att säljas 2024, vilket är ungefär samma nivå som prognosen var före pandemin. Enligt IDC finns tillväxtsegmenten för digital etikettutskrift nästa år inom vården, läkemedels- och livsmedels- och dryckesindustrin.

Pandemin ger skjuts åt digital etikettproduktion

Pandemin har också till viss del blivit en språngbräda för etikettindustrin. I början av pandemin var det stor efterfrågan på digitaltryckta etiketter. Konica Minolta hänvisar till sina egna siffror att antalet löpmeter som printades i deras AccurioLabel-utskriftssystem som installerats över hela Europa. Utskrifterna ökade med 150 procent under mars månad, i jämförelse med månaden innan. Exempelvis var det en skyhög efterfrågan och snabba leveranser som krävdes inom hälso- och livsmedelssektorn på förpackningar, etiketter och annan märkning, Enligt tillverkaren kommer digitaltrycket också att ta marknadsandelar från flexoutskrifterna under det kommande året.

En trend som kommit för att stanna

Konica Minolta påtalar också att konsumenternas beteende ständigt utvecklas – fler människor arbetar hemifrån vilket driver på detaljhandeln online. Trenden pekar också mot alltmer personaliserade erbjudanden och mindre volymer. Som exempel lyfter tillverkaren fram utvecklingen inom livsmedelshandeln där lokala producenter blir viktigare. Digitalt skapade etiketter är ett måste för dem när det gäller lönsamhet, enligt företaget.

 

 

 

 

 

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess genom att säga upp över 100 av sina 500 anställda, skriver den israeliska finanstidningen Globes.
Landa_01x
Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.
CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Flera nya funktioner i HPs programvara, inklusive en dedikerad AI-agent och chatbot för tryckproduktion, är utformade för att göra det enklare för tryckerier att automatisera arbetsflöden presenterades på årets Dscoop Edge konferens i USA.
HP-Nio.-PR-fotox
HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning