Fullt fokus på emballage hos Kristian Luuk i ”Veckans Ord”

PUBLICERAD: 5 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Bo Wallteg och Kristian Luuk diskuterade bland annat svåröppnade förpackningar av så kallad blister-typ. (Bild skärmdump)

Veckans Ord med Kristian Luuk” är en serie på sex underhållningsprogram, som nyligen sänts på SVT. Den 28 april sändes sista avsnittet, där man fokuserade på ordet ”Emballage”. Bland gästerna i programmet fanns Packnews och tidningen nord emballages chefredaktör Bo Wallteg, som fick en möjlighet att tala sig varm om förpackningens betydelse i vår tid!

Många av er i förpackningsbranschen såg säkert sändningen – det blev ju inte mycket till Valborgsfirande i år – men ni var säkert också många, som inte hade tillfälle att se programmet. Det är inte för sent. Det finns på SVT Play – klicka på den här länken så kommer du direkt till programmet!

”Det är inte ofta, om det ens har hänt, att ´emballage´, eller ´förpackning´, får uppmärksamhet på bästa sändningstid på SVT, man kan nästan kalla det unikt, så missa det inte”, säger Bo Wallteg.

”Jag försökte förstå, hur man kom fram till att just ´emballage´ var ett av sex ord, som man fokuserade på i serien, men fick inget bra svar. Man hade tydligen haft en pott med ord som redaktionen valde bland”.

”Det var en intressant upplevelse att ta del av en TV-inspelning och trevligt att få växla några ord med Kristian Luuk och om jag får säga det själv tyckte jag det gick helt OK. Det var ett underhållningsprogram, vilket gjorde att det, som blev sagt, kanske blev lite ytligt. Mycket av det lite tyngre innehållet, som vi diskuterade under inspelningen, klipptes bort, men i vilket fall fick jag fram lite fakta, som kanske öppnar ögonen hos den breda allmänheten”, framhåller Bo Wallteg.

”Exempel på förpackningsrelaterat, som inte kom med, var exempelvis fiber visavi plast, e-handelsförpackningar samt förpackningar i framtiden, där vi bland annat pratade om Absoluts fiberflaska, och om bioplaster och monomaterial samt om aktiva och intelligenta förpackningar”.

”En del av det, som inte kom med i samtalet med mig, fanns i stället med i den inledande dialogen, där jag kände igen mycket av det vi diskuterat på telefon i god tid innan sändningen”, säger Bo Wallteg.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax