Full fart i Workington efter omfattande ombyggnad

PUBLICERAD: 7 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Nu är det åter full fart vid Iggesunds brittiska bruk Workington efter en omfattande ombyggnad.|”Vi har fått en mer avancerad plattform för vårt fortsatta utvecklingsarbete”|säger Bengt Löfroth.
|”Ett helgjutet jobb från både vår egen personal och kontrakterade entreprenörer”

Efter en omfattande ombyggnad av kartongmaskinen är det nu åter full produktion vid Iggesund Paperboards brittiska kartongbruk Workington.
I början av mars stängde man ner kartongmaskinen för en ombyggnad, där maskinens äldsta del, presspartiet, skulle bytas ut mot dagens spetsteknik. Ombyggnaden ökar maskinens kapacitet med 20.000 ton per år, från 200.000 till 220.000 ton, och ger dessutom förutsättningar för att ytterligare höja kvaliteten på kartongen.

”Det här är de omedelbara effekterna, men på sikt betyder det nya presspartiet att vi får en mer avancerad plattform för vårt fortsatta utvecklingsarbete. Det kommer att bli avgörande för vår framtida konkurrenskraft”, säger Bengt Löfroth, tekniskt strategiansvarig vid bruket i Workington.

En ombyggnad av en stor pappersmaskin är en kapplöpning med tiden. De höga kapitalkostnaderna gör att varje dags och varje timmes intäktsbortfall är betydande. Därför måste ombyggnaden vara detaljplanerad, så att alla entreprenörer vet exakt vad de ska göra och när detta ska ske. Detaljplaneringen av ett stopp, som det i Workington, påbörjas mer än ett år i förväg.

”Jag kan se tillbaka på ett helgjutet jobb från både vår egen personal och de entreprenörer, som varit inblandade. De har jobbat dag och natt för att ge oss bästa möjliga förutsättningar”, konstaterar Ulf Löfgren, VD för bruket i Workington.

Det nya presspartiet, tillsammans med andra åtgärder som genomförts under ombyggnadsperioden, innebär också en energieffektivisering. 
”Vi jagar ständigt sätt att effektivisera och hushålla med de resurser vi har att spela med. Det vi gör nu innebär att vi sänker vår totala energiförbrukning med nära 10 procent – bara det är en bedrift”, betonar Bengt Löfroth

Vid bruket i Workington producerar Iggesund Paperboard falskartongen Incada. Den tillverkas av färskfiber och har en styvhet, som gör den lämplig som förpackningsmaterial för den som vill ge sin produkt ett gott skydd med låg vikt och samtidigt ha möjligheten till bästa möjliga tryck på förpackningen.

Sedan millennieskiftet har Iggesund Paperboard investerat mer än 200 miljoner pund (ca 2,3 miljarder kronor) i kartongfabriken i Workington – den nu genomförda ombyggnaden oräknad. Enligt Iggesund är Workington idag den enda återstående kartongfabriken för färskfiber på de brittiska öarna.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432