FSC utan extra kostnad

PUBLICERAD: 22 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Frontpac FSC - low

Som första förpackningstillverkare erbjuder nu FrontPac alla sina kunder att köpa FSC-godkända förpackningar helt utan extra kostnad. Så nu är det enklare och billigare än någonsin för den som vill göra ett aktivt val för människa och miljö, och visa detta för kunderna. Den som inte väljer själv så låter  någon annan göra valet, och låter därmed deras intressen styra

Svenska konsumenter är överlag mycket miljömedvetna, till exempel visar en studie* att nästan varannan svensk väljer en produkt framför en annan enbart om den visat sig vara lokalt producerad. Studien visar också att 20% av svenskarna är beredda att avstå från att köpa en vara i en förpackning som uppfattas som icke miljövänlig, och denna siffra är ytterligare mycket högre i andra länder som USA och Indien. Detta visar på att det är av största vikt för den som säljer en vara att förpackningen upplevs som miljövänlig.

Så hur visar man att man har en miljövänlig förpackning? För det första ska man, om varans art tillåter, ha en pappersförpackning. Papper anses miljövänligt, till skillnad från andra material som exempelvis plast eller aluminium. Men det är också skillnad på papper och papper. Till exempel finns det papper tillverkat från återvunna fibrer men även från fibrer som kommer direkt från skogen, s k jungfrufiber. I mångas öron låter nog återvunnet papper miljövänligast, men det är inte riktigt hela sanningen. Pappersfibrer har en genomsnittlig livslängd på 5-7 cykler, från första jungfrufibern i form av t ex en tidskrift eller yttersta print linern på en säljande förpackning, via ett enklare återvunnet kontorspapper eller ett transportemballage, till exempelvis toalettpapper eller äggkartonger i sista cykeln. Utan jungfrufibrer blir det alltså heller inget återvunnet papper. På FrontPac tror man att det viktiga är att välja rätt typ av papper till rätt förpackning – ibland behövs jungfrufibrer och i andra fall räcker det fint med returfibrer.

Men oavsett om kunden vill ha jungfru- eller returbaserat papper till förpackningen finns det ett säkert val som också är enkelt att kommunicera till konsument. Den internationella organisationen FSC främjar ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. Märket är välkänt hos konsumenter eftersom flera stora företag valt att använda det, och genom att FSC-märka  förpackningarna visar kunden att man:

  • bidrar till att stoppa skövlingen av skog i känsliga områden.
  • medverkar till att de som avverkar virke illegalt inte hittar några köpare.
  • föredrar trä från ett skogsbruk som tar hänsyn till både människa och miljö.

Om man inte väljer att kontrollera var träet kommer från så låter man andras intressen styra, inte sällan krassa ekonomiska intressen.

– På FrontPac tycker vi att detta är en viktig fråga. Vi vill att alla förpackningsköpare ska kunna ta ett bättre beslut och på ett enkelt sätt visa detta för sina konsumenter. Därför erbjuder vi just nu alla att FSC-märka sina förpackningar helt utan extra kostnad, berättar Simon Cromby.

*) Packaging 2020, en internationell studie från 2012 genomförd av Innventia.

Mer om FSC
Världens skogar har stor betydelse för miljön, i synnerhet klimat, vattenförsörjning och tillgången till ren luft. Skogen är också en källa för många nyttigheter som mat, medicin, timmer och pappersfibrer. Dessa skogar måste skötas på ett ansvarsfullt och hållbart sätt, för människornas, djurens och växternas skull. Men mycket skog avverkas idag illegalt, utan miljöhänsyn och i strid med arbetsrätt och urbefolkningars rättigheter.

En motkraft till den här typen av avverkning är FSC – Forest Stewardship Council, en oberoende och icke-vinstdrivande internationell organisation erkänd av t ex Greenpeace och WWF. FSC verkar för ett samhällsnyttigt, miljöanpassat och ekonomiskt hållbart bruk av världens skogar. Organisationen garanterar att papper kommer från skogar där avverkningen anpassas efter skogens förmåga till återväxt. En FSC-certifiering garanterar också att växt- och djurlivet i skogarna skyddas och att skogsarbetarna får utbildning, säkerhetsutrustning och skälig lön.

Idag kan man se denna stämpel på allt från trädgårdsmöbler till mjölkförpackningar. För att få sätta stämpeln på en produkt eller förpackning måste det tillverkande företaget vara certifierat av FSC med en så kallad spårbarhetscertifiering, på så sätt kan tillverkaren garantera att produkten eller förpackningen kommer från FSC-certifierat skogsbruk eller är av returfiber som använts ut till konsument innan den åter blir pappersfiber. Antalet företag som certifierar sig för att kunna erbjuda kunderna FSC-certifierade produkter ökar.

FrontPac är Skandinaviens ledande tillverkare av förpackningar och displayer i offsettryckt kascherad wellpapp. Inom FrontPackoncernen finns en grupp företag som har nära samarbete, med storskalighet för bästa ekonomi samt litenhet för att vara flexibla och lyhörda. Idag är vi ca 200 anställda och har en omsättning på 350 miljoner SEK inom gruppen. FrontPac-gruppen består av företag i Sverige och Danmark.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

En ny version av Starbucks ikoniska vita kopp har i dagarna lanserats i Europa. Efter mycket forskning och utveckling har Starbucks nu en mugg där plastlinern ersatts med en mineralcoating. Engångslocken i plast har också ersatts med fiberalternativ, belagda med samma mineralbaserade material. Den nya muggen är certifierad som hemmakomposterbar och i stor utsträckning återvinningsbar.
astar
Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax
Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu