FrontPac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

PUBLICERAD: 2 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya utrustningen dubblar FrontPacs kapacitet.

FrontPac fortsätter sin inslagna väg att expandera verksamheten och investerar i nya maskiner. Trots covid-19 har FrontPac haft en stor efterfrågan av förpackningar. Nu satsas 40 miljoner kronor på ny produktionsutrustning, bland annat en in-line wellpappmaskin.

”Investeringen öppnar upp nya marknadsmöjligheter,” säger FrontPacs VD Martin Enocson.

Investeringen innebär en fördubbling av kapaciteten

I Arlöv tillverkas förpackningar som kunder fyller med varor runt om i Europa. För att stå starka inför framtida expansion har nu ytterligare en ny in-line wellpappmaskin beställts från Bobst i Schweiz till fabriken i Arlöv, vilket innebär en fördubbling av kapaciteten. Samtidigt beställs en anläggning som möjliggör produktion av förtryckt liner. Detta innebär att FrontPac kan gå in på marknader för allt från e-handelsförpackningar till mer transportinriktade wellemballage. Produktionschef Claus Dalgaard är ansvarig för att lägga planen för hur installation av den nya utrustningen ska gå till på bästa sätt utan att störa den dagliga driften. Maskinerna tas i drift under början av 2021.

”Vår kärnverksamhet är offsettryckta wellförpackningar men nu kommer vi dessutom kunna erbjuda kunder en enklare tryckmetod som är bra för stora serier. Samma utrustning kan användas för digitaltryck på rulle vilket vi tror kommer vara framtiden” säger Jesper Ladelfa, Marknads- och Säljchef på FrontPac.

De senaste åren har FrontPac förvärvat ett flertal bolag i Sverige vilket möjliggjort denna fortsatta expansion. Bolaget har på sex år fördubblat omsättningen och har siktet inställt på ytterligare en fördubbling.

Närhet till kunderna en fördel under pandemi

FrontPac finns nära kunderna vilket har visat sig vara en fördel under världens lock-downs. Leveranser har kunnat säkerställas tack vare stora säkerhetslager av papper samt ett effektivt arbete bland personalen för att minimera risken för smittspridning. Till skillnad från många branscher och företag som påverkats negativt under pandemin har FrontPac stått starka. Pandemin har gett upphov till nya uppfinningar som gått bra under denna period samtidigt som vissa segment gått fortsatt bra. Nu står FrontPac redo att ta sig an än större uppdrag i och med den fördubblade produktionskapaciteten.

”Vi är väldigt stolta över att våra kunder ger oss förtroendet att leverera deras förpackningar. Det driver oss att utvecklas och att visa att det går att bedriva en effektiv produktion även i Sverige” säger Martin Enocson.

Under våren har FrontPac lanserat ett antal nya produkter. Några exempel är ett pizzasvep i kartong som ersätter plastpåsen, en take-away matlåda som gör det enkelt att ta med maten hem och ett klimatsmart skyddsvisirvisir för sjukvårdpersonal. Just visiret är FrontPac extra stolta över då det har en prisbild som är väsentligt mycket lägre än de som finns på marknaden.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Efter 62 år: Nu säljer Tetra Pak och lämnar Ryssland för gott

Tetra Pak meddelar att man avslutar en 62-årig närvaro i Ryssland och lämnar landet för gott! Verksamheterna säljs till lokala aktörer.
tetra-russia-utvald

Svenska Eson Pac har köpts upp av österrikiska Mayr-Melnhof

Svenska förpackningskonverteraren Eson Pac har förvärvats av österrikiska kartong- och papperskoncernen Mayr-Melnhof Group.
MM-Peter-utvald

Marie Samuelsson ny VD för förpackningsbolaget Ecolean

Marie Samuelsson har utsetts till ny VD för Ecolean. Hon efterträder Peter L Nilsson, som går i pension i juni 2022, efter mer än 15 år i företaget.
marie-ecolean-utvald

BillerudKorsnäs byter namn till Billerud efter köpet av Verso!

BillerudKorsnäs har slutfört köpet av USA-företaget Verso – och meddelar att man nu ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
billerud-christoph-04-utvald