FrontPac fortsätter sin inslagna väg att expandera verksamheten och investerar i nya maskiner. Trots covid-19 har FrontPac haft en stor efterfrågan av förpackningar. Nu satsas 40 miljoner kronor på ny produktionsutrustning, bland annat en in-line wellpappmaskin.
”Investeringen öppnar upp nya marknadsmöjligheter,” säger FrontPacs VD Martin Enocson.
Investeringen innebär en fördubbling av kapaciteten
I Arlöv tillverkas förpackningar som kunder fyller med varor runt om i Europa. För att stå starka inför framtida expansion har nu ytterligare en ny in-line wellpappmaskin beställts från Bobst i Schweiz till fabriken i Arlöv, vilket innebär en fördubbling av kapaciteten. Samtidigt beställs en anläggning som möjliggör produktion av förtryckt liner. Detta innebär att FrontPac kan gå in på marknader för allt från e-handelsförpackningar till mer transportinriktade wellemballage. Produktionschef Claus Dalgaard är ansvarig för att lägga planen för hur installation av den nya utrustningen ska gå till på bästa sätt utan att störa den dagliga driften. Maskinerna tas i drift under början av 2021.
”Vår kärnverksamhet är offsettryckta wellförpackningar men nu kommer vi dessutom kunna erbjuda kunder en enklare tryckmetod som är bra för stora serier. Samma utrustning kan användas för digitaltryck på rulle vilket vi tror kommer vara framtiden” säger Jesper Ladelfa, Marknads- och Säljchef på FrontPac.
De senaste åren har FrontPac förvärvat ett flertal bolag i Sverige vilket möjliggjort denna fortsatta expansion. Bolaget har på sex år fördubblat omsättningen och har siktet inställt på ytterligare en fördubbling.
Närhet till kunderna en fördel under pandemi
FrontPac finns nära kunderna vilket har visat sig vara en fördel under världens lock-downs. Leveranser har kunnat säkerställas tack vare stora säkerhetslager av papper samt ett effektivt arbete bland personalen för att minimera risken för smittspridning. Till skillnad från många branscher och företag som påverkats negativt under pandemin har FrontPac stått starka. Pandemin har gett upphov till nya uppfinningar som gått bra under denna period samtidigt som vissa segment gått fortsatt bra. Nu står FrontPac redo att ta sig an än större uppdrag i och med den fördubblade produktionskapaciteten.
”Vi är väldigt stolta över att våra kunder ger oss förtroendet att leverera deras förpackningar. Det driver oss att utvecklas och att visa att det går att bedriva en effektiv produktion även i Sverige” säger Martin Enocson.
Under våren har FrontPac lanserat ett antal nya produkter. Några exempel är ett pizzasvep i kartong som ersätter plastpåsen, en take-away matlåda som gör det enkelt att ta med maten hem och ett klimatsmart skyddsvisirvisir för sjukvårdpersonal. Just visiret är FrontPac extra stolta över då det har en prisbild som är väsentligt mycket lägre än de som finns på marknaden.