Fria workshops: Så använder man insamlad data som en strategisk resurs

PUBLICERAD: 1 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari


Nu startar ett projekt som är finansierat av Tillväxtverket i samarbete med bland annat Packbridge, kring hur man extraherar data från komplicerade system och hur man bearbetar den.

Många företag kämpar med att extrahera relevant data från komplicerade system eller med arbetet som krävs för att bearbeta data innan den kan användas för positionering och förbättring av affärsbeslut. Nu startar ett projekt, Data som en strategisk resurs, som är finansierat av Tillväxtverket och drivs i samarbete mellan Kunskapspartner, Digital Scorecard och Packbridge för att ge vägledning kring detta. Projektets tillvägagångssätt bygger på att identifiera data från redan etablerade affärsprocesser och förbättra hur företag kan använda sina egna data för att förbättra sina marknadsförings- och försäljningsprocesser.

Nu finns det möjlighet för företag att delta på tre workshops som utgår från verkliga data och aktuella exempel. Varje workshop har ett eget tema men alla handlar om att använda data för att utvecklas och ha bättre underlag för informativa affärsbeslut. Utgångspunkten i de tre workshops är att sprida mångårig expertis inom digitalisering så att du känna dig säker på vad du behöver göra härnäst.

Datumen är:

·         5 oktober

·         12 oktober

·         Och 19 oktober

Workshop 1 – Annons & Marknadsdata – 5 oktober

Här utgår man från verkliga data och går igenom exempel på hur man kan använda sig av marknads- och annonsdata, inklusive information om konkurrenter och branschen i sin helhet. Deltagarna diskuterar fram vilken data som är viktig och hur man drar slutsatser.

Workshop 2 – Analytics & Kunddata – 12 oktober

Under denna workshop går man igenom exempel på användning av Analytics verktyg och kunddata. I slutet av denna workshop kommer deltagarna att ha bättre förståelse för hur man kan använda Analytics för att utvecklas och växa och vad man ska lägga vikt vid.

Workshop 3 – Få allt att falla på plats – 19 oktober

I denna session knyts säcken ihop, här sammanfattar resultaten från samtliga workshops med fördjupning i ytterligare data som strategisk resurs. Här finns möjligheten att ställa frågor och allt avslutas med att deltagarna får en övergripande plan för hur man kan gå vidare på egen hand.

Här hittar du mer info och registrerar dig.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax