Från glada gubbar till e-handel

PUBLICERAD: 22 november 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Anders Eriksson från VBS (till höger) med Cloudlabs vd Marc Horriar som erbjuder e-handel både för trycksaker och förpackningar.

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Orsaken till att Cloudlab hittat hit är att VBS (Visual Business Systems) börjat sälja programvaran. VBS började tidigt arbeta med personaliserade, skräddarsydda trycksaker – ofta med roliga bilder som visade mottagarens namn på olika sätt. Sedan har VBS fördjupat erbjudandet med grafiska e-handelssystem och nu har de blivit återförsäljare av Cloudlab i Skandinavien.

– Vi hade planerat en storslagen premiär på Drupa i fjol. Men vi har i stället fått möta våra kunder via Teams, berättar Anders Eriksson på VBS. Men det har gått bra. Vi har sålt ett flertal system till kunder som vi enbart träffat digitalt. Det har givetvis också sparat mycket tid både för oss och kunderna när vi kunnat mötas så här.

Något Anders Eriksson speciellt lyfter fram är Cloudlabs affärsmodell.

– Ofta börjar kunden med en mindre lösning och köper sedan till moduler. Varje gång en ny modul köps så brukar den årliga serviceavgiften öka, som är 20 procent av köpet. Cloudlab väljer här att i stället bara ta serviceavgift på den ursprungliga investeringen.

Färdiga API:er

En klassisk utmaning för grafiska e-handelssystem har varit att de inte är kompatibla med svenska ekonomisystem som exempelvis Pyramid och Visma. Kopplingarna har varit dyra och komplicerade att få till.

– En stor styrka är att det finns färdiga API:er som gör integrationsarbetet enklare och ger en snabb integration med hjälp av Adobe Magentos open source lösning som systemet bygger på, säger Anders Eriksson.

Premiär på mässa

Även om VBS hunnit prata med en del företag, så räknar de ändå med att den stora premiären blir under mässan Sign&Print Scandinavia, den 5–7 april.

– Efter det ska vi gasa på lite mer. På grund av pandemin har vi fått börja lugnt. Trots det har vi snart tio installationer i Norden. Det handlar både om stängda och öppna shoppar.

– Jag är mycket förväntansfull på att även träffa användare inom förpackning. Jag tror att förpackning är vår stora styrka. Finns många som kan broschyrer, visitkort och liknande. Men att ha hundratals olika boxar som en slutanvändare kan storleksförändra, personalisera och jobba vidare med, det är unikt.

Webbinarium planeras

Den 23 mars kommer ett webbinarium speciellt om hur man bygger e-handel för förpackningar med Cloudlabs program. Mer info kommer. Och sedan finns det som sagt med på Sign & Print Scandinavia den 8-10 februari på Kistamässan.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x