Från glada gubbar till e-handel

PUBLICERAD: 22 november 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Anders Eriksson från VBS (till höger) med Cloudlabs vd Marc Horriar som erbjuder e-handel både för trycksaker och förpackningar.

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Orsaken till att Cloudlab hittat hit är att VBS (Visual Business Systems) börjat sälja programvaran. VBS började tidigt arbeta med personaliserade, skräddarsydda trycksaker – ofta med roliga bilder som visade mottagarens namn på olika sätt. Sedan har VBS fördjupat erbjudandet med grafiska e-handelssystem och nu har de blivit återförsäljare av Cloudlab i Skandinavien.

– Vi hade planerat en storslagen premiär på Drupa i fjol. Men vi har i stället fått möta våra kunder via Teams, berättar Anders Eriksson på VBS. Men det har gått bra. Vi har sålt ett flertal system till kunder som vi enbart träffat digitalt. Det har givetvis också sparat mycket tid både för oss och kunderna när vi kunnat mötas så här.

Något Anders Eriksson speciellt lyfter fram är Cloudlabs affärsmodell.

– Ofta börjar kunden med en mindre lösning och köper sedan till moduler. Varje gång en ny modul köps så brukar den årliga serviceavgiften öka, som är 20 procent av köpet. Cloudlab väljer här att i stället bara ta serviceavgift på den ursprungliga investeringen.

Färdiga API:er

En klassisk utmaning för grafiska e-handelssystem har varit att de inte är kompatibla med svenska ekonomisystem som exempelvis Pyramid och Visma. Kopplingarna har varit dyra och komplicerade att få till.

– En stor styrka är att det finns färdiga API:er som gör integrationsarbetet enklare och ger en snabb integration med hjälp av Adobe Magentos open source lösning som systemet bygger på, säger Anders Eriksson.

Premiär på mässa

Även om VBS hunnit prata med en del företag, så räknar de ändå med att den stora premiären blir under mässan Sign&Print Scandinavia, den 5–7 april.

– Efter det ska vi gasa på lite mer. På grund av pandemin har vi fått börja lugnt. Trots det har vi snart tio installationer i Norden. Det handlar både om stängda och öppna shoppar.

– Jag är mycket förväntansfull på att även träffa användare inom förpackning. Jag tror att förpackning är vår stora styrka. Finns många som kan broschyrer, visitkort och liknande. Men att ha hundratals olika boxar som en slutanvändare kan storleksförändra, personalisera och jobba vidare med, det är unikt.

Webbinarium planeras

Den 23 mars kommer ett webbinarium speciellt om hur man bygger e-handel för förpackningar med Cloudlabs program. Mer info kommer. Och sedan finns det som sagt med på Sign & Print Scandinavia den 8-10 februari på Kistamässan.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se