Framtidstron hos handeln minskar inför sommaren

PUBLICERAD: 15 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Framtidstron och optimismen bland landets handlare minskar, enligt Svensk Handels Handelsbarometer för maj månad. (Bild Dreamstime)|”Vi står mitt i en digital omställning, som innebär hård konkurrens och pressade priser”, säger Svensk Handels VD Karin Johansson. (Bild Svensk Handel)

Framtidstron avtar både i butiks- och e-handeln. Minskade förväntningar på framtida försäljning drar ned handlarnas framtidstro. När sommarhandeln nu står för dörren ökar visserligen dagligvaruhandlarnas optimism något men sällanköpsvaruhandlarnas framtidsutsikter är betydligt mer modesta.

”Sommarhandeln brukar innebära goda tider för dagligvaruhandeln. Grillen plockas fram och ljumma sommarkvällar gör att vi unnar oss lite extra god mat på tallriken. e-handeln brukar däremot gå svagare under sommaren, när fler vill vara ute i solen”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

”Vi står mitt i en digital omställning, som innebär hård konkurrens och pressade priser”, säger Svensk Handels VD Karin Johansson. (Bild Svensk Handel)

Svensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda sjunker. Det vägs upp av att utsikterna för framtida lönsamheten återhämtar sig. Den sammanfattande Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 3,3 enheter och landar på 105,5.

När det gäller dagligvaruhandeln och sällanköpshandeln, så ökar framtidstron i dagligvaruhandeln enligt barometern med 0,9 enheter samtidigt som sällanköpsvaruhandeln backar med hela 9,2 enheter. Att sällanköpsvaruhandlarnas tro på framtida försäljning och lönsamhet faller så markant gör att Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet minskar med 4,2 enheter, till 95,8.

”Vi står mitt i en digital omställning, som innebär hård konkurrens och pressade priser för den svenska sällanköpshandeln. Våra politiker måste på allvar fundera på hur de kan verka för att vi ska kunna behålla ett rikt och varierat utbud av butiker i hela Sverige. Det går inte att ta handeln, som vi känner den idag, för given”, säger Karin Johansson i en kommentar.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10.000 medlemsföretag har sammanlagt 300.000 människor anställda.

HÄR kan du se Svensk Handels handelsbarometer för maj (pdf-fil)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top