Första livsmedelsförpackningen med återvunnen PRC-plast

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Kvarnvingens bullar lanseras i flexibla förpackningar tillverkade i plastfilm från Trioworld. Filmen innehåller 30 procent återvunnen och livsmedelsgodkänd konsumentplast. (Bild Trioworld/Lidl. Bilden är ett montage)|Trioworld och Lidl har samarbetat kring den nya förpackningen. (Bild Trioworld)

Plastföretaget Trioworld och livsmedelskedjan Lidl Sverige har tillsammans med forskningsinstitutet RISE utvecklat den första livsmedelsförpackningen tillverkad av återvunnen och livsmedelsgodkänd konsumentsplast, så kallad PCR (Post-Consumer Recyclates).

Trioworld och Lidl har samarbetat kring den nya förpackningen. (Bild Trioworld)

Lidl har nu lanserat den innovativa lösningen i form av en flexibel påsförpackning för kanel- och kardemummabullar under varumärket Kvarnvingen.

”Vi är oerhört stolta över att kunna presentera den första livsmedelsförpackningen som innehåller återvunnen plast som har cirkulerat i samhället. Den är dessutom 100 procent återvinningsbar”, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Den nya förpackningen initierades via ett projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och hållbarhetskonceptet Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film av PCR-plast som var godkänd för livsmedelskontakt. (Läs mer HÄR)

Lidls nya bullförpackning består till 30 procent av PCR-plast som bygger på Trioworlds Loop-koncept, som är plastfilmsprodukter innehållande minst 25 procent återvunnen PCR-plast. Trioworld har nu utvecklat ett banbrytande innovativt femlagerskoncept, som har uppfyllt alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial, och som man säger revolutionerar marknaden för livsmedelsförpackningar.

”Med den här innovationen blir vi en ledande tillverkare inom branschen för hållbara flexibla förpackningar. Vår flerlagers-Loop-film erbjuder Lidl en förpackningslösning som är fullständigt återvinningsbar och tillverkad av 30 procent PCR och bidrar till att minska deras koldioxidavtryck”, säger Evert Paardekooper, chef för konsumentförpackningsavdelningen på Trioworld.

”Vi har högt uppsatta mål för minskad plastanvändning och att den plast som används ska vara återvinningsbar. Vi vill även bidra till en ökad plaståtervinning i vår värdekedja. Det är först när vi i vår bransch kan använda återvunnen plast i våra livsmedelsförpackningar som vi på riktigt kan vara med och bidra till ökat resursutnyttjande och minskat fossilberoende inom plastanvändningen. För att göra detta möjligt krävs det att alla i värdekedjan jobbar tillsammans. Därför hoppas vi att den här lanseringen inspirerar till fler satsningar i branschen”, säger Gabriella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx