Första DuraSense-produkterna lanseras på svenska marknaden

PUBLICERAD: 25 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Skärbrädor samt handtag till köksredskap är de första kommersiella produkterna i Stora Ensos biokompositmaterial DuraSense™.|”Med DuraSense™ optimerar vi användningen av träråvaran”, säger Patricia Oddshammar.
|”De nya produkterna i biokomposit har samma egenskaper som köksredskap i plast”, säger Alexander Rosenlew.

De första kommersiella produkterna, som tillverkats i Stora Ensos biokompositmaterial DuraSense™, lanseras nu på den svenska marknaden. Produkterna är köksredskap för hushållsföretaget Orthex Group, vilka marknadsförs under varumärket GastroMax BIO.

Biokompositen DuraSense™ tillverkas vid Stora Ensos fabrik i halländska Hyltebruk och består av en mix av träfibrer och sockerrörsbaserad bioplast. Att plasten i Orthex köksredskap nu ersätts med ett material, som till 98 procent är biobaserat, innebär att koldioxidavtrycket för produkterna minskar med upp till 80 procent jämfört med nytillverkad fossil plast.

”Att minska mängden plast i samhället och ersätta den med förnybara och biobaserade material är något som sker gradvis. Stora Ensos biokomposit DuraSense™ är ett nytt och innovativt material. Träfibrerna som används i biokompositen är biprodukter från tillverkning av träprodukter och cellulosa, vilket innebär att användningen av virket optimeras”, säger Patricia Oddshammar, chef för biokompositverksamheten på Stora Enso.

Produkterna, som ingår i köksredskapsserien GastroMax BIO, är skärbrädor i olika storlekar samt stekspadar, smörknivar, osthyvlar, skalare, potatisstötat och burköppnare.

”De nya produkterna i biokomposit har samma egenskaper som köksredskap i plast: de är hårda, slitstarka, hygieniska samt tål maskindisk. Träfibrerna i biokompositen bidrar till att göra materialet starkare och hårdare”, säger Alexander Rosenlew, VD Orthex Group.

Läs mer om DuraSense™ HÄR

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker