
Hur tar man hand om och transporterar ett elbilsbatteri när det har tröttnat eller blivit skadat? Wellplast i skånska Åstorp har tagit fram en specialförpackning för transport till batteriåtervinning. Lösningen vann chefredaktörens pris i tävlingen Packnorth Award 2023.
Elbilsmarknaden ökar snabbt, det har inte undgått någon. Kring denna marknad utvecklas konstant nya behov. Ett sådant, som gemene man säkert inte tänkt mycket på, är hur man hanterar batterierna i logistiken, till biltillverkarna men inte minst när de gjort sitt och ska tas om hand för återvinning. Det ställs stora krav på transporter av begagnade batterier. Åstorpsföretaget Wellplast har en lösning som väcker stort intresse i bilbranschen.
Ett nytt material med en speciell materialformulering lade grunden för wellplast för många år sedan. Den är fortfarande en bärande del i verksamheten, men genom åren har företaget utvecklat många nya materialkvaliteter och förpackningslösningar. Industriemballage, och då inte minst smarta lösningar för fordonsindustrin, har varit, och är, viktigt för Wellplast. Med det som bakgrund är det inte så konstigt att man ligger långt fram i utvecklingen av transportlösningar för batterier till elbilar, nya för transport från producent till biltillverkare, och nu även för begagnade eller skadade batterier som ska gå till återvinning. Det är ett mycket mer komplext område än transporten av nya batterier, där kraven inte är lika stora på transportemballaget.
Reglerat
Batteriindustrin är hårt reglerad både av lagkrav och industristandarder och det är olika beroende på var i världen marknaden finns. Fordonsbatterier (Lithium-Ion) klassas som farligt gods vilket innebär att förpackningar dem måste vara UN-certifierade (UN-3480). Ett batteri till en elbil består av individuella celler som satts ihop till moduler som sedan byggs ihop och kopplas till ett batteristyrningssystem. Totalt blir det i de flesta fall väldigt tunga batteripack, i de större bilarna kan de väga ända upp emot niohundra kilo, och ibland utgör de själva stommen i fordonet. Hybridbatterier är lättare. När man inser det inser man också att det kommer att bli rätt tufft för mindre bilverkstäder att plocka ut och hantera dåliga eller skadade batterier.
– UN-certifieringen innebär att emballaget ska klara ett fall på 1,2 meter vid en temperatur på minus arton grader C, så det är ett tufft krav om det finns niohundra kilo batteri i det, säger Jacob Volckerts på Wellplast.
– Vi är duktiga på industriemballage och har jobbat mycket med fordonsindustrin genom åren och vi insåg för ett bra tag sedan att batterilogistik skulle bli ett intressant område och tog fram lösningar för transport av nya batterier, de är ofta anpassade och avsedda att gå i retursystem.
Ingen standard
Norge är något av ett föregångsland när kommer till elbilar och därmed är man också något av ett föregångsland när det gäller att ta hand om begagnade eller skadade elbilsbatterier. Norska Batteriretur, som samlar in alla typer av batterier från hela Europa, och Wellplast fick kontakt och har utvecklat en transportlösning i samarbete.
– Det finns ingen standard för batterier till elbilar så det handlade om att hitta en lösning som kunde hantera de flesta format och storlekar och som dessutom kunde gå i ett retursystem, berättar Jacob Volckerts.
– Det finns mycket att återvinna i ett förbrukat batteri och materialen är åtråvärda. Det är naturligtvis viktigt att man tar hand om det.
Batterier delas in i tre klasser, grönt, gult och rött, där grönt naturligt nog är ett helt OK batteri och det gula är ett använt eller lätt skadat. Ett rött batteri är ett kritiskt batteri där det krävs en annan typ av förpackning. Wellplasts lösningar hanterar gröna och gula batterier.
Funktionen
Det emballage man utvecklat har måtten 1,8 x 1,2 meter och går att fälla ihop. Sargen ligger lös inuti när emballaget är tomt. Inuti finns också medar med metallförstärkning som batteriet vilar på och en del av den nedre sidoväggen går att plocka bort så att man kan last in batteriet med en truck. Batteriet spänns sedan fast med spännband. Materialen är PEHD och PP. Wellplast tillverkar inte lock och pall själva, de kommer från en extern partner men lösningen har man skapat.
– Är det ett ”gult” batteri krävs också att det finns ett brandskydd. Därför är även en brandklassad en del av lösningen, säger Jacob Volckerts.
Ett ytterligare användningsområde är prototypbatterier. De är inte certifierade och då krävs den här lösningen.
– Vi har varit med på flera mässor, främst i Tyskland, med detta, och intresset från fordonsindustrin är stort. Det är ett nytt område och det finns inte många leverantörer som satsat på detta så här långt, så vi ser en mycket intressant marknad under uppseglande. Nya batterier blir så klart gamla så småningom, och nya regleringar kommer säkert att dyka upp.
Wellplast har ett system som innebär att man köper tillbaka emballaget när det tjänat ut, för sedan se till att det återvinns. Då har man också koll på materialströmmarna och kan använda materialen igen.