Finska Huhtamäki stärker sin närvaro i Afrika genom förvärv

PUBLICERAD: 1 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Everest Flexibles är beläget i ett industriområde i staden Durban, nära till hamn och större transportvägar.|”Nu kan vi utnyttja tillväxtmöjligheterna i den spännande afrikanska regionen”, säger Olli Koponen. (Bild Huhtamäki)

Finska koncernen Huhtamäki Oyj har träffat avtal om att förvärva 70 procent av det sydafrikanska förpackningsbolaget Everest Flexibles Limited, beläget i Durban. Köpeskillingen uppges till 58 miljoner euro (drygt 621 miljoner kronor). Privatägda Everest tillverkar bland annat olika typer av flexibla förpackningar.

Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att förvärvet innebär att koncernen ökar sin närvaro i Sydafrika inom flexibla förpackningar och stärker sin tillväxt på den afrikanska marknaden.

”Nu kan vi utnyttja tillväxtmöjligheterna i den spännande afrikanska regionen”, säger Olli Koponen. (Bild Huhtamäki)

”Med Everest kommer vi att ännu bättre kunna betjäna såväl våra nuvarande som nya kunder i Sydafrika och omgivande länder och erbjuda ett komplett utbud av flexibla förpackningslösningar och snabbare ledtider”, säger Olli Koponen, som är chef för affärsområdet Flexible Packaging inom Huhtamäki.

I och med majoritetsförvärvet av Everest kommer Huhtamäki att ha två tillverkningsenheter för flexibla förpackningar på den afrikanska kontinenten. I april i år invigde man, som vi tidigare rapporterat om, en nybyggd fabrik utanför Kairo i Egypten. Den fabriken är ett joint venture mellan Huhtamäki (75 procent) och företagets mångårige samarbetspartner i Egypten Ayman Korra (25 procent) Läs HÄR!

”Med dessa två enheter kommer vi att ha en utmärkt position att utnyttja tillväxtmöjligheterna i den spännande afrikanska regionen”, säger Olli Koponen.

Huhtamäki uppger att den del av Everest, som förvärvet avser, har en årlig nettoomsättning på cirka 40 miljoner euro (ca 429 miljoner kronor) och att den sysselsätter omkring 420 anställda. Verksamheten kommer att ingå i Huhtamäkis affärsområde Flexible Packaging.

Köpeskillingen på 58 miljoner euro kommer att betalas dels i kontanter, dels i form av Huhtamäki-aktier, vilket innebär att säljarna av Everest även kommer att ingå i ett joint venture med Huhtamäkis Foodservice– och Fiber Packaging-verksamheter i Sydafrika. Som ett resultat kommer säljarna av Everest att äga 30 procent av Huhtamäkis verksamhet i Sydafrika.

Huhtamäki skriver att joint venture-strukturen kommer att innebära att bolaget stärker sin totala konkurrenskraft i Sydafrika.

Transaktionen förväntas slutföras inom några månader, med förbehåll för godkännande av berörda konkurrensmyndigheter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx