Finska företaget RePack har utvecklat ett ”loop”-system för förpackningar inom e-handel, som nu växer starkt på den globala marknaden.
RePacks förpackningar och system används för närvarande av cirka 50 olika varumärken. Cirka 100.000 RePack-förpackningar är på marknaden just nu, vilket är en fördubbling från förra året och man förväntar sig en fortsatt stark tillväxt nästa år. För närvarande pågår förhandlingar med flera riktigt stora aktörer på e-handelsmarknaden, däribland svenska Zalando och H&M Weekly, som just startat pilotprojekt med RePacks returförpackningar.
RePacks e-handelsförpackningar är tillverkade av återvunnen polypropen, det vill säga samma material som den välkända IKEA-bagen, och finns i tre storlekar. Tillverkningen sker i Kina.
”Den här förpackningen är väldigt slitstark och vi garanterar tjugo resor, men i själva verket klarar den mer än så”, säger Peter Peltonen, som är operativ chef i RePack.
I RePack-systemet är det inte e-handelsföretaget som äger förpackningen, utan det gör RePack. E-handelskunder kan (vanligen mot en avgift) välja att få varorna hemskickade i en RePack-förpackning och sedan få rabatt på sitt nästa köp, när de sänder tillbaka den tomma förpackningen till RePack. Returnerade förpackningar går till RePacks lager i Estland där de rengöres vid behov, innan de åter går in i loop-systemet.
RePack uppger att cirka 75 procent av förpackningarna kommer i retur. Många kunder behåller de slitstarka påsarna och använder dem till egen förvaring, etc.
”Vi är nöjda så länge förpackningen inte blir ett avfall. Tanken med hela vårt system är ju att inte jobba med engångsförpackningar”, säger Peter Peltonen.
RePack har nyligen tilldelats ett stöd på två miljoner euro (ca 21,7 miljoner kronor) av EU inom ramen för innovations- och forskningsramverket Horizon 2020, vars avsikt bland annat är att stödja företag som har banbrytande idéer på existerande marknader eller som kan skapa helt nya.
I nästa nummer av tidningen nord emballage(nr 5/2019), som utkommer inom kort, kan du läsa ett fylligt reportage om RePack och hur det gick till när bolaget bildades.