Fem av 152 nominerade har utsetts till Årets Pantbutiker

PUBLICERAD: 9 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

City Gross i Borås korades till ”Årets effektivaste pantbutik”. (Bild City Gross)|Butikernas pantmottagning står för hela 93 procent av pantinsamlingen i Sverige. (Bild Pantamera)|”Det är kul att många kunder uppskattar och uppmärksammar sin favoritpantbutik”, säger Lil Berger. (Bild Crelle Fotograf)

I Pantameras årliga tävling om titeln ”Årets Pantbutik” har fem butiker prisats för hur de organiserat och bedriver sin pantmottagning.

Sedan 2018 har Pantamera uppmärksammat butiker och deras pantmottagning genom att utnämna Årets Pantbutiker. Pantamera skriver i ett pressmeddelande att butikerna spelar en viktig roll i insamlingen av pant på burkar och flaskor och står för hela 93 procent av den insamlade panten i Sverige.

Butikernas pantmottagning står för hela 93 procent av pantinsamlingen i Sverige. (Bild Pantamera)

”Vi är duktiga på att panta i Sverige och butikerna spelar en avgörande roll för att det ska vara enkelt och en bra upplevelse för den som pantar. Handlarna gör ett stort jobb med att hålla det rent, snyggt och tillgängligt för kunderna. Det är extra kul att många kunder också uppskattar det och tar sig tid till att uppmärksamma sin favoritbutik”, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera.

Pantamera skriver att rekordmånga nomineringar gjorts inför korandet av Årets Pantbutik. Drygt 850 personer – av vilka de flesta är butikskunder – har nominerat 152 olika butiker runt om i Sverige och av dessa har juryn, som bestått av representanter från Pantamera och kommunikationsbyrån Lundberg & Co, tilldelat fem butiker titeln ”Årets Pantbutik” utifrån fem olika kriterier.

De fem vinnarna är:
Årets effektivaste pantbutikCity Gross Borås
Årets Vänligaste pantbutikStora Coop Örnäset Luleå
Årets personligaste pantbutikICA Supermarket Örkelljunga
Årets omtänksammaste pantbutikICA Kvantum Hovås
Årets tillgängligaste pantbutikICA Nära Örarna

”Det är kul att många kunder uppskattar och uppmärksammar sin favoritpantbutik”, säger Lil Berger. (Bild Crelle Fotograf)

Nomineringsomgången visar att butikernas pantutrymmen är omtyckta och viktiga i kundernas vardag. De vinnande bidragen har på olika sätt stuckit ut lite extra.

”Fräscha, smidiga pantutrymmen och extra trevlig och omtänksam personal är några av de saker som sticker ut hos vinnarna. Det finns också väldigt kreativa lösningar. På ICA Supermarket i Örkelljunga har kunderna exempelvis fått döpa butikens pantmaskin till PANTastICA”, berättar Lil Berger.

Samtliga fem butiker belönas med 15.000 kr vardera att skänka till välgörenhet, använda till att hylla personal och kunder eller för att utveckla sina pantutrymmen.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx