Fazer och Sulapac samarbetar kring plastfria förpackningar

PUBLICERAD: 13 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sulapacs biologiskt nedbrytbara och mikroplastfria förpackningsmaterial ska nu börja användas av livsmedelskoncernen Fazer.

Finska livsmedelskoncernen Fazer och finska start-up-företaget Sulapac Oy har börjat samarbeta i syfte att undersöka, utveckla och testa plastfria, biologiskt nedbrytbara förpackningslösningar för livsmedel. Samarbetet startade i maj.
Enligt ett pressmeddelande att kommer Fazer att till julen 2018 lansera en speciell konfektbox, tillverkad i Sulapacs biologiskt nedbrytbara material.

Enligt Fazer stöder samarbetet företagets strategi och mål att bli ett ansvarsfullt modernt livsmedelsföretag, som syftar till att minska användningen av plast med hjälp av ny teknik.

Fazer säger att man ständigt studerar nya förpackningsalternativ och att man arbetar för att minska mängden förpackningsmaterial – och särskilt plast – som används i företagets produktförpackningar.

”Vi är aktivt engagerade i diskussioner om återvinning och återanvändning av förpackningsavfall och utveckling av nya typer av miljövänliga förpackningslösningar”, säger Nina Elomaa, Fazer Group.

Sulapac-materialet är helt biologiskt nedbrytbart och fritt från mikroplaster. Materialet tillverkas av träflis från certifierade skogsbruk samt naturliga, biologiskt nedbrytbara, bindemedel. Sulapac-produkterna riktar sig till varumärken, som vill eliminera plastavfall och uppvisa ett genuint engagemang för hållbarhet genom användning av exklusiva ekologiska material. Företaget grundades 2016 av Suvi Haimi och Laura Kyllönen och har sitt huvudkontor i Helsingfors i Finland.

”Samarbetet med Fazer är ett utmärkt tillfälle att utveckla och lära sig tillsammans. Det visar också att vi kan möta extremt krävande kvalitetskrav”, säger Suvi Haimi, VD i Sulapac.

Fazer skriver att man vill hjälpa Sulapac att utveckla materialet och att man vill bli det första livsmedelsföretaget, som använder Sulapacs unika innovation i sina förpackningar.

Och om allt går enligt planerna kommer alltså konsumenterna till julen 2018 att få sin första smak av samarbetet mellan Sulapc och Fazer i form av en biologiskt nedbrytbar och mikroplastfri förpackning, innehållande utvalda läckra konfektbitar.

N.B.: Sulapac har nyligen även ingått ett samarbetsavtal med Stora Enso, där Stora Enso ska kunna använda sig av Sulapacs licensierade material i olika förpackningslösningar. Läs mer HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning