Farväl till engångsbägare i Burger Kings restauranger

PUBLICERAD: 3 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

I sina svenska restauranger ersätter Burger King nu engångsmuggarna med återanvändbara dryckesbägare. (Bild Burger King)|Maria Finnerman är innovationschef för Burger King i Skandinavien. (Bild fr LinkedIn)

Hos fastfood-aktören Burger King är det nu slut med engångsbägare för dryck. I hamburgerkedjans svenska restauranger kommer drycker i fortsättningen istället att serveras i återanvändbara flergångsmuggar.

Burger King skriver i ett pressmeddelande att under år 2021 serverade man drygt 10 miljoner engångsmuggar med kylda drycker i sina svenska restauranger, exkluderat drive-thru. Genom att övergå till flergångsmuggar förväntar sig kedjan att minska på sitt koldioxidavtryck med 90 procent i jämförelse.

CO2-minskningen på 90 procent grundar sig på en undersökning av Tricorona climate partner ab, som under 2019 på uppdrag av Burger King jämförde koldioxidavtrycket i att gå från engångsmuggar till flergångsmuggar i Burger Kings svenska restauranger. I studien framkom det att flergångsmuggar reducerar CO2-avtrycket med 90 procent per livscykel jämfört med engångs pappersmuggar, där livscykeln omfattade råmaterial, produktion, transport, användande och slutförbrukning.

Maria Finnerman är innovationschef för Burger King i Skandinavien. (Bild fr LinkedIn)

”Det här är ett litet och naturligt steg i rätt riktning. Det är de små framstegen som bidrar och kontinuerligt gör skillnad. Därför är utfasningen av våra engångsmuggar i restaurangerna en del av en större insats, där vi tittar på alla våra förpackningar och nya vägar för att minska vår klimatpåverkan”, säger Maria Finnerman, innovationschef för Burger King i Skandinavien.

Burger King skriver att man är en av de första fastfood-kedjorna att införa återanvändbara förpackningsalternativ i sina restauranger i Sverige. De nya flergångsmuggarna började tas i bruk i 60 av Burger Kings svenska restauranger i slutet av juni i år och enligt plan ska muggarna finnas i kedjans samtliga restauranger senast år 2024. Beslutet går i linje med EU:s engångsplastdirektiv för minskad förbrukning av engångsmuggar samt Sveriges lagkrav om flergångsmaterial, som träder i kraft i januari 2024. Därefter ska serveringar kunna erbjuda dryck och mat i återanvändbara dryckesbägare och matlådor.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top