Finska färdigrättsleverantören Saarioinen Oy tog ett annorlunda grepp vid årets Alla Hjärtans Dag och fyllde butiksdiskarna med förpackningar för färdiga soppor, försedda med personliga hälsningar från konsumenter! Projektet gick att genomföra med hjälp av en online plattform, som kombinerad med digitaltryck, öppnade nya spännande möjligheter för förpackningen.
En följd av Covid-19 är att många konsumenter väljer att äta färdigmat hemma i stället för att äta ute eller i arbetsplatsens matsal. Med sitt digitaltrycksprojekt, som lanserades strax före Alla hjärtans dag, gav Saarioinen Oy och finska företaget PackageMedia Oy en personlig touch till den vardag, som nu är påverkad av pandemin.
PackageMedia, som är specialiserade på förpackningar och digitaltryck och ingår i Pyroll-gruppen, byggde en online plattform för Saarioinen, där konsumenter skrev in över 400 personliga hälsningar till Alla hjärtans dag. De personliga hälsningarna, som även var försedda med författarnas namn och hemstad, trycktes digitalt i form av röda hjärtan på Saarioinens soppförpackningar och levererades till butiker över hela Finland.
”Digitalisering inom förpackningsindustrin är mycket mer än bara utskrift. Den kan användas för att kombinera de digitala och fysiska världarna i vardagliga förpackningar och genom digitalisering kan vi utnyttja den fysiska förpackningens fulla potential ännu bättre”, säger Mauri Reinilä, VD för PackageMedia, som också informerar om att man valt kartongkvaliteten MetsäBoard Classic FBB som material till Saarioinens förpackningar.
”Det är en av de bästa kartongerna på marknaden vad gäller både utseende och funktionalitet, och det är också en livsmedelssäker kvalitet. Bra, ansvarsfullt och lätt återvinningsbar kartong stärker varumärket”, säger Mauri Reinilä.
När förpackningar används på flera sätt kan det också vara till nytta för miljön. Genom att utnyttja förpackningar till exempelvis olika kampanjer blir det möjligt att minska användningen av andra marknadsförings- eller kampanjmaterial, vilket kan ge miljöfördelar. Ibland kan förpackningar till och med bli samlarobjekt i stället för att återvinnas efter sin första uppgift.
Saarioinen blev intresserade av att utforska ny teknik, som får konsumenternas röster att ses och höras via företagets produkter.
”Förpackningar är en mycket viktig marknadsföringskanal för Saarioinen och vi är intresserade av att fortsätta att använda den i framtiden. Alla Hjärtans Dag-kampanjen var ett trevligt sätt att ta med konsumenterna på resan, som en del av förpackningen, och gav oss en möjlighet att lysa upp deras vardag”, säger Saarioinens marknadschef Tiia Rita.