Färdiglagad gourmetmat i förslutbara konservburkar

PUBLICERAD: 8 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den specialutvecklade konservburken från Crown Food Europe är försluten med en aluminiumfolie och kan återförslutas med det ledade locket och dess ”spännkrok” i metalltråd. (Bild Crown Food Europe)|Den franske stjärnkocken Olivier Bellin hade tillagat två speciella rätter inför demonstrationen av den nya förpackningslösningen för färdiglagad gourmetmat. (Bild L’Auberge des Glazicks)

Metallförpackningsföretaget Crown Food Europe och franska färdigmatsproducenten William Saurin har tillsammans med franska stjärnkocken Olivier Bellin utvecklat ett nytt förpackningskoncept för färdiglagad gourmetmat, där produkterna förpackas i specialutvecklade och återförslutbara konservburkar av metall.

Med det nya förpackningskonceptet vill Crown och deras partners undersöka möjligheterna för att lansera metallförpackningar som alternativ på den franska marknaden för färdiglagad mat inom premiumsegmentet.

Den nyutvecklade konservburken är hermetiskt försluten med en avdragbar aluminiumfolie, som ger produkterna lång hållbarhet. Burken rymmer 400 gram och är återförslutbar med ett ledat lock, som låses med en ”spännkrok” av metalltråd.

Den franske stjärnkocken Olivier Bellin hade tillagat två speciella rätter inför demonstrationen av den nya förpackningslösningen för färdiglagad gourmetmat. (Bild L’Auberge des Glazicks)

”Konceptet visar de överlägsna egenskaperna hos konserverad mat. Genom att kombinera de bästa ingredienserna och recepten med konservförpackningen får konsumenterna tillgång till goda och näringsmässigt balanserade måltider. Burkarna har skräddarsytts för de här nya gourmetprodukterna och levererar bekvämlighet, säkerhet och återvinningsbarhet”, säger Laetitia Durafour, marknadschef för Crown Food Europe.

Det nya förpackningskonceptet visades nyligen för inbjudna gäster och journalister. Vid demonstrationen deltog representanter från såväl Crown Food Europe som färdigmatsföretaget William Saurin samt stjärnkocken Olivier Bellin från den tvåstjärnigt Michelin-försedda restaurangen L’Auberge des Glazicks i Bretagne.

Inför visningen hade Olivier Bellin skapat en meny bestående av två recept – dels en kycklinggryta ”Duck Pot au Feu”, dels en vegetarisk rätt med bovete quinoa, glaserade morötter, ingefära och timjansmör. Vid demonstationen deltog också en näringsexpert, som informerade om hur konserver har potential att ge den förpackade maten hälsofördelar, som är i nivå med färska livsmedel

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024