Falken tar plats

PUBLICERAD: 13 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Falcons nya design låter falkhuvudet stå ännu mer i centrum.

Carlsberg lanserar ny design och grafisk profil på ölmärket Falcon. Falken som alltid varit varumärkets signum får nu ta ännu större plats.

”Falken symboliserar frihet, styrka, renhet och kvalitet”, säger varumärkesansvarig Nils Nordqvist om ölmärket Falcon som nu släpps med ny förpackningsdesign. Ölet med den signifikativa falken på burken och flaskan har funnits i decennier och har porträtterats på många olika sätt sedan ölet första gången inmundigades år 1896. Falken har alltid stått i centrum. Men den har möjligen aldrig fått ta så mycket plats som nu.

Falken symboliserar frihet, styrka, renhet och kvalitet, säger varumärkesansvarig Nils Nordqvist om ölmärket Falcon.

–Vi har ett Falcon som mår bra. Men varumärket förtjänar att må ännu bättre, säger varumärkesansvarig Nils Nordqvist på Carlsberg.
– Falcon har en stark nuvarande design som den är, men vi ville få Falcon att kännas ännu mer modernt och som visar på dess kvalité.
Startskottet med planerna att ta fram en ny design började vintern 2015. För jobbet anlitades varumärkesbyrån Nine.
– Vi ville göra designen mer personlig och få fram vad som gör att jag väljer Falcon på burk, i kranen eller på flaska.
Nils Nordqvist började arbeta på Carlsberg för drygt sex år sedan och har sedan dess jobbat med de flesta varumärken såsom Pripps blå, Tuborg och Eriksberg.
– Det är kul att få jobba med så fina varumärken. När jag kom in tryckte jag mycket på modern och nutida öldesign. Att få ett bra genomslag hos konsumenter. Det är en utmaning att väva in kvalité utan humlekottar och ölmedaljer, säger han och berättar att han tycker förpackningsdesign blir allt mer viktigt och är något som varumärkesägarna jobbar med aktivt – förpackningar, hållbarhet, miljö och ny teknologi i förpackningarna.
– Att synas på krogar och i dagligvaruhandeln är mer utmanande än någonsin, och idag tar konsumenten bara någon sekund på sig att välja.

Falcon finns i smakvarianterna export, bayerskt, extra brew, folköl, husman, koppar, julöl och både smakfull och alkoholfri lager. Nu görs alltså designen om på hela ölfamiljen; flaskor, burkar, glas- och pet-flaskor – totalt drygt 30 artiklar.
Huvudspåret på nya designen stavas evolution, att vrida om i den nuvarande designen. Stilrent och mer tydlighet är ledorden. Den nya looken med det förstorade falkhuvudet är inget som bara hafsas fram utan har följts upp och testats såväl kvantitativt som kvalitativt mot fokusgrupper. Detta har fått ta tid.
– Vi har skalat bort element för att lyfta fram falken i guld i en kompletterande mörkblå bakgrund. Och guld med färre element lyfter fram kvalité, säger Nordqvist och poängterar:
– Det fångar upp och känns mer kvalité, premium. En helt annan närhet till varumärket. 50 centiliters burken med det förstorade falkhuvudet tvingar konsumenten till att vrida på burken. Det skapar en mer dynamisk förpackningsdesign.

Falcon Smakfull är det alkoholfria alternativet.

Likt förr trycks flasketiketterna av Nordic label i Finland. Det handlar om offset-tryck, som i en enkel process kan tryckas på olika papperskvalitéer. Materialet i detta fall är metalliserat papper. Deras Beat 1-flaska görs med digitaltryck på en metalliserad PP-etikett hos Spear Europe i England.

Varumärkesbyrån Nine, som fick uppdraget att mejsla fram Falcons nya design, har gjort uppdrag till Carlsberg-gruppens olika varumärken i över sju år.
– Vi har ett gott samarbete och de är otroligt lyhörda med specialkunskaper inom förpackningsdesign. De har fingertoppskänsla!
Redan har en smyglansering skett då man redan kunnat skymta 33 centiliters flaskan av Falcon Export på Systembolaget.
– Det är den enda som byter format, säger Nordqvist och tillägger att flaskan är traditionell med långsmal hals kontra den som vi hade innan som var mer en så kallad short neck eller stubby-flaska.
Hur ställer sig ölälskare till att dricka ur en pet- flaska?
– Vi har haft en del produkter och drivit utvecklingen framåt med att få in fler pet-lösningar. Men det är konstigt, det är svårt att få öl på pet att växa och det har inte riktigt fungerat. Om det handlar om till exempel festivaler då accepteras det. Men annars är det ganska svårt att få det att flyga. Öldrickare är kanske mer konservativa än vindrickare.
– Vi tycker att det finns alla fördelar med pet och ölet blir inte sämre. Det är bara fördelar, och vi är öppna för fler alternativ för pet och formatets tillväxt.

Än så länge föredrar öldrickare glasflaska före pet-flaska.

Carlsberg står för en tredjedel av den totala svenska ölmarknaden idag. Mycket har hänt de senaste åren. Nils Nordqvist säger att intresset för öl har ökat i takt med att urvalet av ölsorter på marknaden vuxit. Mikrobryggerier har ökat nästan explosionsartat med mycket fokus på sorter som IPA, suröl, stouts och session-varianter.
– Det finns runt 270 till 280 bryggerier i landet. Så många har inte Sverige haft sedan sekelskiftet.
Lagern är dock dominerande på den svenska marknaden – 93 procent av försäljningen är just lager.
– Det är en sund konkurrens och mer rum för alla. Men många faller ändå tillbaka till trygga alternativ som exempelvis Falcon och Pripps blå, även om man också är villig att testa andra sorter.
Dryckesproducenter av ädlare vin- och spritmärken börjar allt mer använda sig av ny teknik på sina förpackningar. NFC- och RFID-teknik, exempelvis för direkt interaktion med konsumenter är inte ovanligt i dag. Carlsberg har än så länge valt att avvakta med att implementera tekniken på sina förpackningar. Men klart är att det är framtiden.
– Det finns väldigt mycket ny teknik på marknaden men än i dag känns det svårt att se vinningen. Utmaningen består i den ökade kostnaden som är svårt att räkna hem initialt.
Att designen har betydelse visar inte minst försäljningssiffrorna. När Falcon Export fick ny flaskdesign i april 2010 ökade försäljningen på Systembolaget med drygt 12 procent.

Falcon bryggs fortfarande på rent källvatten i Falkenberg där allting en gång började år 1896. Några år därpå togs de första etiketterna fram för att marknadsföra ölet och dess kvalité. Designförändringar har alltid gjorts med varsamhet genom åren för att inte förlora kopplingen till ölets ursprung och historia. Nils Nordqvist känner sig otroligt nöjd med det nya designlyftet som tar ölet in i framtiden:
– Falkenbergs stolthet. Ett modernt öl för 2017, betonar Nils Nordqvist.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning