Carlsberg lanserar ny design och grafisk profil på ölmärket Falcon. Falken som alltid varit varumärkets signum får nu ta ännu större plats.
”Falken symboliserar frihet, styrka, renhet och kvalitet”, säger varumärkesansvarig Nils Nordqvist om ölmärket Falcon som nu släpps med ny förpackningsdesign. Ölet med den signifikativa falken på burken och flaskan har funnits i decennier och har porträtterats på många olika sätt sedan ölet första gången inmundigades år 1896. Falken har alltid stått i centrum. Men den har möjligen aldrig fått ta så mycket plats som nu.
–Vi har ett Falcon som mår bra. Men varumärket förtjänar att må ännu bättre, säger varumärkesansvarig Nils Nordqvist på Carlsberg.
– Falcon har en stark nuvarande design som den är, men vi ville få Falcon att kännas ännu mer modernt och som visar på dess kvalité.
Startskottet med planerna att ta fram en ny design började vintern 2015. För jobbet anlitades varumärkesbyrån Nine.
– Vi ville göra designen mer personlig och få fram vad som gör att jag väljer Falcon på burk, i kranen eller på flaska.
Nils Nordqvist började arbeta på Carlsberg för drygt sex år sedan och har sedan dess jobbat med de flesta varumärken såsom Pripps blå, Tuborg och Eriksberg.
– Det är kul att få jobba med så fina varumärken. När jag kom in tryckte jag mycket på modern och nutida öldesign. Att få ett bra genomslag hos konsumenter. Det är en utmaning att väva in kvalité utan humlekottar och ölmedaljer, säger han och berättar att han tycker förpackningsdesign blir allt mer viktigt och är något som varumärkesägarna jobbar med aktivt – förpackningar, hållbarhet, miljö och ny teknologi i förpackningarna.
– Att synas på krogar och i dagligvaruhandeln är mer utmanande än någonsin, och idag tar konsumenten bara någon sekund på sig att välja.
Falcon finns i smakvarianterna export, bayerskt, extra brew, folköl, husman, koppar, julöl och både smakfull och alkoholfri lager. Nu görs alltså designen om på hela ölfamiljen; flaskor, burkar, glas- och pet-flaskor – totalt drygt 30 artiklar.
Huvudspåret på nya designen stavas evolution, att vrida om i den nuvarande designen. Stilrent och mer tydlighet är ledorden. Den nya looken med det förstorade falkhuvudet är inget som bara hafsas fram utan har följts upp och testats såväl kvantitativt som kvalitativt mot fokusgrupper. Detta har fått ta tid.
– Vi har skalat bort element för att lyfta fram falken i guld i en kompletterande mörkblå bakgrund. Och guld med färre element lyfter fram kvalité, säger Nordqvist och poängterar:
– Det fångar upp och känns mer kvalité, premium. En helt annan närhet till varumärket. 50 centiliters burken med det förstorade falkhuvudet tvingar konsumenten till att vrida på burken. Det skapar en mer dynamisk förpackningsdesign.
Likt förr trycks flasketiketterna av Nordic label i Finland. Det handlar om offset-tryck, som i en enkel process kan tryckas på olika papperskvalitéer. Materialet i detta fall är metalliserat papper. Deras Beat 1-flaska görs med digitaltryck på en metalliserad PP-etikett hos Spear Europe i England.
Varumärkesbyrån Nine, som fick uppdraget att mejsla fram Falcons nya design, har gjort uppdrag till Carlsberg-gruppens olika varumärken i över sju år.
– Vi har ett gott samarbete och de är otroligt lyhörda med specialkunskaper inom förpackningsdesign. De har fingertoppskänsla!
Redan har en smyglansering skett då man redan kunnat skymta 33 centiliters flaskan av Falcon Export på Systembolaget.
– Det är den enda som byter format, säger Nordqvist och tillägger att flaskan är traditionell med långsmal hals kontra den som vi hade innan som var mer en så kallad short neck eller stubby-flaska.
Hur ställer sig ölälskare till att dricka ur en pet- flaska?
– Vi har haft en del produkter och drivit utvecklingen framåt med att få in fler pet-lösningar. Men det är konstigt, det är svårt att få öl på pet att växa och det har inte riktigt fungerat. Om det handlar om till exempel festivaler då accepteras det. Men annars är det ganska svårt att få det att flyga. Öldrickare är kanske mer konservativa än vindrickare.
– Vi tycker att det finns alla fördelar med pet och ölet blir inte sämre. Det är bara fördelar, och vi är öppna för fler alternativ för pet och formatets tillväxt.
Carlsberg står för en tredjedel av den totala svenska ölmarknaden idag. Mycket har hänt de senaste åren. Nils Nordqvist säger att intresset för öl har ökat i takt med att urvalet av ölsorter på marknaden vuxit. Mikrobryggerier har ökat nästan explosionsartat med mycket fokus på sorter som IPA, suröl, stouts och session-varianter.
– Det finns runt 270 till 280 bryggerier i landet. Så många har inte Sverige haft sedan sekelskiftet.
Lagern är dock dominerande på den svenska marknaden – 93 procent av försäljningen är just lager.
– Det är en sund konkurrens och mer rum för alla. Men många faller ändå tillbaka till trygga alternativ som exempelvis Falcon och Pripps blå, även om man också är villig att testa andra sorter.
Dryckesproducenter av ädlare vin- och spritmärken börjar allt mer använda sig av ny teknik på sina förpackningar. NFC- och RFID-teknik, exempelvis för direkt interaktion med konsumenter är inte ovanligt i dag. Carlsberg har än så länge valt att avvakta med att implementera tekniken på sina förpackningar. Men klart är att det är framtiden.
– Det finns väldigt mycket ny teknik på marknaden men än i dag känns det svårt att se vinningen. Utmaningen består i den ökade kostnaden som är svårt att räkna hem initialt.
Att designen har betydelse visar inte minst försäljningssiffrorna. När Falcon Export fick ny flaskdesign i april 2010 ökade försäljningen på Systembolaget med drygt 12 procent.
Falcon bryggs fortfarande på rent källvatten i Falkenberg där allting en gång började år 1896. Några år därpå togs de första etiketterna fram för att marknadsföra ölet och dess kvalité. Designförändringar har alltid gjorts med varsamhet genom åren för att inte förlora kopplingen till ölets ursprung och historia. Nils Nordqvist känner sig otroligt nöjd med det nya designlyftet som tar ölet in i framtiden:
– Falkenbergs stolthet. Ett modernt öl för 2017, betonar Nils Nordqvist.