Fairtrade är Sveriges mest kända miljömärkning på förpackningar

PUBLICERAD: 14 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Produkt- och förpackningsmärkningen Fairtrade är numera Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning |Fairtrade-märkningen är mest känd, därefter kommer Svanen och KRAV.

Produkt- och förpackningsmärkningen Fairtrade är numera Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning enligt en undersökning från Kantar Sifo. Tvåa och trea på listan är Svanen– och KRAV-märkningarna.
”Det är glädjande att fler uppmärksammar Fairtrade-märkta produkter som bidrar till utveckling”, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare på Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande

En ny kännedomsundersökning från Kantar Sifo visar att Fairtrade har en mycket stark ställning bland unga konsumenter. I gruppen 15 till 34 år känner 95 procent igen Fairtrade-märket, när det visas upp och 65 procent av dessa upplever att de har hög kännedom om vad märkningen står för. 

”De unga konsumenternas inställning bådar gott för framtiden. Sju av tio säger även att det är värt att betala extra för Fairtrade-märkta produkter och en tredjedel av dessa unga konsumenter uppskattar att de köper minst fem Fairtrade-märkta produkter per månad. Det visar att dagens unga är medvetna konsumenter, som värdesätter produkter, som värnar om mänskliga rättigheter”, säger Hewan Temesghen.

Över tusen personer i åldrarna 15-79 år har deltagit i undersökningen, som visar att den spontana kännedomen om Fairtrade har ökat med fem procentenheter jämfört med föregående år. 77 procent anser att varumärken påverkas positivt, när en vara blir Fairtrade-märkt. Intresset är något högre hos kvinnor än män. 43 procent tror att de kommer att öka sin konsumtion det kommande året och det finns en tendens till ökning bland dem som redan köper fem produkter eller fler varje månad.

Andelen som är tveksamma och inte kan uttrycka en inställning till Fairtrade har minskat. Det högsta förtroendet för Fairtrade finns hos unga och kvinnor.
 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning