Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta. Packnews träffade Magnus Sidling, som är ganska ny på företaget, i montern och frågade vad som är så speciellt med deras utrustningar?
– Evolabel bildades för femton år sedan av fyra personer som fortsatt är verksamma i företaget. De jobbade hos en större tillverkare av märkningstutrustning som försvann utomlands och insåg då att de hade idéer som gjorde det intressant att köra på egen hand.
Man började utvecklingen från ett annat håll än vad som är vanligt, i stället för att börja med hårdvaran startade man med systemtänket och frågade sig ”vad är det vi behöver lösa?” När kommit fram till det började man utveckla tekniken. Allt man gör i Mölndal är egentillverkat, man köper inte några delar. Hela koncepten bygger på att det ska vara enkelt tack vare smart teknik.
– Vi gick helt enkelt in med en helt ny vision med målet att vara användarvänligt, säger Magnus Sidling.
– Våra kollegor i branschen har kanske runt 10 valsar i sina system, valsar som banan ska gå genom. Vi har en vals och styr resten elektroniskt, då har man full koll och det är enkelt att komma igång.
Pallmärkare
I montern visade man sin pallmärkare FlexWipe tillsammans med Evolabels Motorized Stand XL – som gör det möjligt att märka pallar på olika höjder. Den jobbar helt utan krav på skydd runt om, en gallerbur är annars vanligt. FlexWipe reagerar omedelbart om någon kommer för nära och stänger av och går tillbaka. Det gör jobbet mer flexibelt. Den applicerar etiketten, en borste ser till att den sitter ordentligt och en scanner i armen läser av streckkoder så allt blir rätt. Integreringen ska vara enkel och intresserar många företag. Ett exempel är Axfoods nya anläggning i Stockholm som flera av den.
Co-Op systemet
Det andra systemet man hade i montern var den så kallade Co-Op lösningen där ett innovativt mjukvarukoncept gör att en grupp skrivare kan kommunicera och arbeta tillsammans.
– Upp till fyra applicerare kan jobba tillsammans och för det behövs inte en massa programmering. Allt finns redan i mjukvaran, berättar Magnus Sidling.
– Man väljer en maskin som ledare och sedan kan en vara passiv som back-up medan resterande två jobbar tillsammans med ledare. Upp till etthundratjugo appliceringar per minut är möjligt och det som märks kan vara en blandning av påsar och lådor vilket gör det intressant för e-handeln.
De maskiner som inte är ledare knyter an till ledaren och inte tvärt om.
Etablerar kontor i USA
Evolabel jobbar med partners, man har fyrtiofem runt om världen. En stor marknad är Australien och Nya Zeeland, men majoriteten hamnar i Europa.
– Även Nordamerika är intressant för oss och den marknaden växer snabbt, faktiskt så snabbt att vi inom kort kommer att etablera ett kontor i USA. Det är fortfarande sälj via partners, men vi vill ha ett showroom och kunna supporta våra partners där. Vi har kunder som Coca Cola och Wal-Mart i USA och några stora order på väg som vi inte kan berätta om ännu.
En styrka hos Evolabel är enligt Magnus Sidling att man kan leverera mycket snabbt, ofta inom fem veckor vilket säger han, är unikt. I år har man som mål att leverera ettusen fyrahundra maskiner, förra året var det ettusen.
– Det är en hög siffra och den innebär att vi placerar oss bland de riktigt stora leverantörerna i världen på den här typen av utrustning.