EuBP-konferensen: Branschen vill ha mer förtroende från EU

PUBLICERAD: 16 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

På grund av Corona-pandemin genomfördes årets EUBP-konferens som ett helt digitalt event. (Bild EUBP)|”Vi vill att EU ser oss och bioplaster som en del av lösningen och vägen till en cirkulär ekonomi”, säger Francois de Bie.

När bioplastorganisationen European Bioplastics (EUBP) arrangerade sin femtonde årliga konferens fick det, som i nästan alla andra konferenssammanhang, bli ett digitalt event. Tanken var annars att konferensen, som normalt lockar mellan tre- och fyrahundra deltagare, skulle hållas i Wien i år.

Under tre dagar i början av december kunde de över trehundra registrerade deltagarna ta del av en lång rad presentationer och paneldebatter. Dessutom kunde man hämta information från tjugofem digitala montrar. Till skillnad mot många andra event de här dagarna var den här konferensen inte gratis.

”Vi vill att EU ser oss och bioplaster som en del av lösningen och vägen till en cirkulär ekonomi”, säger Francois de Bie.

En viktig del i konferenser och mässor är nätverkandet, något som blir betydligt abstraktare på nätet, men European Bioplastics ordförande, Francois de Bie, från Total Corbion, kunde i sitt avslutningsanförande konstatera att man haft ungefär tiotusen kopplingar mellan deltagarna, en intressant siffra som pekar på att det kanske går att mötas även på nätet.

Francois de Bie listade ett par punkter som han tog med sig från de tre dagarna:
”Vi har kunnat konstatera att det sker en massa saker som leder till en transformation mot den cirkulära ekonomin. EU anstränger sig verkligen för att få det att fungera, men när det handlar om vårt område, bioplasterna, är vi fortfarande inte där vi vill vara. Vi skulle verkligen uppskatta om man kunde se på oss, om inte som en lösning, men som en del av lösningen”, konstaterade han.

”Jag tycker också att jag kan konstatera att vi som industri har blivit mycket bättre på att veta om kompostering eller återvinning är det rätta alternativet för en produkt som gjort sitt. Tidigare har det varit lite omotiverade lösningar, vi har sett komposterbara paraplyer, bionedbrytbara regnrockar och så vidare”.

”Det fanns ingen struktur, men som industri har vi blivit mycket bättre på att veta vad som behövs och att inse att dessa end of life lösningar inte konkurrerar med varandra. Baserat på typ av produkt kan vi välja rätt för att nå minsta möjliga råvaruförbrukning och påverkan på miljön. Den här utvecklingen har gått snabbt, jag ser en stor skillnad bara det senaste året”, sa Francois de Bie.

Ett som vanligt mycket diskuterat ämne var hållbarheten och här pekade han på problemet med att få folk att förstå, och att branschen måste bli bättre på det.
”Vi måste förklara hållbarhetsargumenten till så olika publik hela tiden och det är många gånger viktigt att kunna berätta om våra värdeerbjudanden på ett enkelt sätt. Det går inte att använda LCA-analyser mot alla delar av publiken, det är mer ett verktyg för proffsen. LCA är ett område som det är väldigt lätt att förlora sig ner i”.
”Om det är för komplicerat att förklara varför något är hållbart kommer inte den genomsnittliga kunden eller konsumenten att ta till sig informationen. Med andra ord är det en uppgift för oss att under kommande åren jobba fram metoder där vi på ett enklare sätt kan förklara vårt erbjudande mot de olika målgrupperna”, slog han fast.

Bioplaster är annars fortsatt ett material med en intressant tillväxt. I vanlig ordning presenterade konferensen via vd Hasso von Pogrell, siffror för nuläge och framtid.

”Tillväxtsiffrorna är imponerande”, sa Francois de Bie. ”Prognosen fram till år 2025 säger att komposterbara material kommer att växa med femtio procent och de biobaserade med trettio. Det är stora siffror och de skulle säkert kunna vara ännu större om man tar i beaktande att mycket av kapacitet på världsmarknaden i dag är utsåld. Det är många producenter som nu rapporterar att man kommer att bygga ut kapaciteten”.

”När den kommer på plats kommer vi därför med stor säkerhet att få se ännu starkare siffror. Det finns ett väldigt sug efter bioplaster i alla led av värdekedjan och det gäller både komposterbara material och biobaserade. Under konferensens dagar har vi fått ta del av en rad projekt som kommer via EU, entreprenörer och universitet, projekt som kommer att skapa kunskap och innovation i industrin och hjälpa till att ytterligare expandera branschen”, slutade Francois de Bie, som också hann lägga till att han hoppades på en fysisk konferens i Berlin den 30 november och 1 december år 2021.

Text: Bo Wallteg

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx