EU ger inte bioplasterna fördelar i SUP-direktivet

PUBLICERAD: 23 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

EU kommissionen menar att engångsprodukter av bioplast skräpar ner lika mycket som de av fossil plast.

EU fortsätter att vara tuffa mot bioplaster gällande frågan om att undanta dem från regleringen av engångsprodukter, SUP-direktivet. European Bioplastics Organisation har kontinuerlig kontakt med EU i dessa frågor och skrev nyligen ett brev med synpunkter. Så här svarar Mattia Pellegrini som är Head of Unit .

Dear Sirs,

Tack för ert brev av den 31 maj 2021 till generaldirektör Fink-Hooijer beträffande den europeiska bioplastindustrins farhågor när det gäller genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/904 av den 5 juni 2019. kallas ofta SUP-direktivet.

I enlighet med SUP-direktivet undantar inte det faktum att plastprodukter har biologiskt nedbrytbara egenskaper dem från direktivet. Biologiskt nedbrytbar/biobaserad plast anses vara plast enligt SUP-direktivet, vilket uttryckligen anges i skäl 11.

Anledningen till denna ståndpunkt i SUP-direktivet är att det för närvarande inte finns några överenskomna tekniska standarder som kan säkerställa att biologiskt nedbrytbara SUP-produkter faktiskt sönderdelas inom en tidsskala som är tillräckligt kort för att plasten inte är skadlig för marint liv och inte leder till en ansamling av plast i miljön. Låt mig försäkra er om att kommissionen kommer att se över och utvärdera direktivet år 2027 för att ompröva framstegen med kriterier och standarder avseende biologisk nedbrytbarhet.

Med anknytning till detta ämne har Scientific Advise Mechanism (SAM) till kommissionen nyligen släppt en rapport (1) som ser ett begränsat utrymme för biologiskt nedbrytbar plast för specifika applikationer, vilket inte kan hindras från att komma in i miljön. SAM-rapporten ser dock inte biologisk nedbrytbarhet som en fungerande lösning för att ta itu med nedskräpningsproblemet i allmänhet.

När det gäller specifika märkningskrav, där Commission Implementing Regulation (EU) 2020/2151 från den 17 december 2020 ger regler för harmoniserade märkningsspecifikationer för engångsplastprodukter som listas i del D i engångsplastdirektivet, syftade kommissionen till att genomföra artikel 7 (2) i direktivet. Artikel 7 i direktivet och förordning (EU) 2020/2151 gäller alla engångsplastprodukter som anges i del D i bilagan och skiljer inte mellan biologiskt nedbrytbar och komposterbar plast.

I artikel 7 (1) (a)i SUP-direktivet krävs att märkningen ska informera konsumenterna om lämpliga avfallshanteringsalternativ för produkterna eller avfallshanteringsmedel som ska undvikas. I detta avseende bör det noteras att återvinning/sorteringskapacitet, metoder och nivåer skiljer sig åt i varje medlemsstat. Detta innebär att en viss produkt kan vara återvinningsbar och därför omhändertagen på ett visst sätt i en medlemsstat men inte i en annan. Dessutom finns det inga harmoniserade standarder för märkning av papperskorgar eller färger på avfallspåsar, vilket leder till att medlemsstaternas avfallshanteringsansvariga måste reglera detta och komma med en gemensam strategi giltig för alla samt visa hur man informerar konsumenten på lämpligt avfallshanteringsalternativ vilket är praktiskt taget omöjligt. Av dessa skäl skulle det ha varit för komplicerat att märka information om rätt sätt att hantera avfallet. I detta sammanhang beslutades att fokusera på avfallshantering som ska undvikas (dvs. nedskräpning) i stället för att ange vilken hanteringsmetod som ska användas, vilket skulle ha krävt att för mycket information placerades på en etikett (inklusive skillnad mellan medlemsstaternas avfallshanteringsansvariga). Artikel 7 (1)(a) i SUP-direktivet ger denna valmöjlighet, vilket dessutom är mer intuitivt kopplat till den information som krävs om negativa effekter av nedskräpning.

Vi hoppas att detta förklarar era synpunkter och ger en del av motiveringen till SUP-direktivet och tillhörande genomförandeförordning 2020/2151 om märkning.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox