Snabbt växande etikettjätte fortsätter med förvärv

PUBLICERAD: 18 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Nicklas Margård, chef för Ettiketto Groups affärsområde Industri. Foto: Pressbild

Ettiketto Group, som ägs av Volati, stärker sin marknadsposition i Norge genom att förvärva Skipnes Etikett. Det är det femte förvärvet etikettkoncernen gör sedan 2020.

Skipnes Etikett levererar självhäftande etiketter till både livsmedels- och industrivaror. Etikettproducenten jobbar med flexo- och digitaltryck, och har gjort stora investeringar i ny teknik och förnyad maskinpark de senaste tre åren. Företaget med sina 26 anställda är beläget i Trondheim och omsatte 72 miljoner kronor under 2020. Skipnes blir nu en del av Ettiketto Group, moderbolagets nya namn som samlar alla etikettbolagen. Det skriver koncernen i ett pressmeddelande.

– Ettiketto Group fortsätter att växa genom förvärv och till följd av att vi är trygga och långsiktiga  ägare. Vi är mycket glada över möjligheten att förvärva Skipnes. Förvärvet av StrongPoints etikettverksamhet förra året var ett strategiskt viktigt insteg i Norge och nu förstärker vi vår position där ytterligare, vilket är i linje med Ettiketto Groups tillväxtstrategi i Norden, säger Nicklas Margård, chef för affärsområdet Industri.

Fem förvärv sedan 2020

Koncernen fortsätter därmed sin förvärvsresa som tog fart i juni 2020. Ettiketto Group, har tidigare köpt upp Beneli, Märkas, StrongPoints etikettverksamhet i Sverige och Norge samt Jigraf AB. Nu hamnar alltså även norska Skipnes Etikett under samma paraply. Enligt koncernen och dess nya koncernledning är det ett strategiskt viktigt insteg i Norge.

– Det är väldigt glädjande att kunna välkomna Skipnes till Ettiketto Group. Bolaget har en bred produktportfölj som kompletterar Ettiketto Groups befintliga kunderbjudande och en modern maskinpark som stärker vår produktionskapacitet. Precis som vid våra tidigare förvärv finns det tydliga synergier och vi ser goda möjligheter att öka lönsamheten väsentligt över tid genom att integrera vår befintliga norska verksamhet med Skipnes, säger Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group.

Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group. Foto: Pressbild
Ska fortsätta förvärva

Han säger att Ettiketto länge haft en framgångsrik affärsmodell och varit starka i Sverige. Planen är att fortsätta expansionen.

– De genomförda förvärven har inte bara förstärkt vår marknadsposition i Norden, vi har även utökat vår produktionskapacitet, breddat vårt sortiment och stärkt vår kompetens ytterligare. Erfarenhetsutbyten mellan bolagen och skalbarheten vi har skapat ger oss goda förutsättningar att ta väl hand om våra kunder och växa organiskt – samtidigt som vi har ambitionen att fortsätta förvärva etikettbolag. Med en tydlig gemensam vision och under nytt namn ska Ettiketto Group stärka sin position ytterligare.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls
Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x
Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group