Snabbt växande etikettjätte fortsätter med förvärv

PUBLICERAD: 18 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Nicklas Margård, chef för Ettiketto Groups affärsområde Industri. Foto: Pressbild

Ettiketto Group, som ägs av Volati, stärker sin marknadsposition i Norge genom att förvärva Skipnes Etikett. Det är det femte förvärvet etikettkoncernen gör sedan 2020.

Skipnes Etikett levererar självhäftande etiketter till både livsmedels- och industrivaror. Etikettproducenten jobbar med flexo- och digitaltryck, och har gjort stora investeringar i ny teknik och förnyad maskinpark de senaste tre åren. Företaget med sina 26 anställda är beläget i Trondheim och omsatte 72 miljoner kronor under 2020. Skipnes blir nu en del av Ettiketto Group, moderbolagets nya namn som samlar alla etikettbolagen. Det skriver koncernen i ett pressmeddelande.

– Ettiketto Group fortsätter att växa genom förvärv och till följd av att vi är trygga och långsiktiga  ägare. Vi är mycket glada över möjligheten att förvärva Skipnes. Förvärvet av StrongPoints etikettverksamhet förra året var ett strategiskt viktigt insteg i Norge och nu förstärker vi vår position där ytterligare, vilket är i linje med Ettiketto Groups tillväxtstrategi i Norden, säger Nicklas Margård, chef för affärsområdet Industri.

Fem förvärv sedan 2020

Koncernen fortsätter därmed sin förvärvsresa som tog fart i juni 2020. Ettiketto Group, har tidigare köpt upp Beneli, Märkas, StrongPoints etikettverksamhet i Sverige och Norge samt Jigraf AB. Nu hamnar alltså även norska Skipnes Etikett under samma paraply. Enligt koncernen och dess nya koncernledning är det ett strategiskt viktigt insteg i Norge.

– Det är väldigt glädjande att kunna välkomna Skipnes till Ettiketto Group. Bolaget har en bred produktportfölj som kompletterar Ettiketto Groups befintliga kunderbjudande och en modern maskinpark som stärker vår produktionskapacitet. Precis som vid våra tidigare förvärv finns det tydliga synergier och vi ser goda möjligheter att öka lönsamheten väsentligt över tid genom att integrera vår befintliga norska verksamhet med Skipnes, säger Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group.

Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group. Foto: Pressbild
Ska fortsätta förvärva

Han säger att Ettiketto länge haft en framgångsrik affärsmodell och varit starka i Sverige. Planen är att fortsätta expansionen.

– De genomförda förvärven har inte bara förstärkt vår marknadsposition i Norden, vi har även utökat vår produktionskapacitet, breddat vårt sortiment och stärkt vår kompetens ytterligare. Erfarenhetsutbyten mellan bolagen och skalbarheten vi har skapat ger oss goda förutsättningar att ta väl hand om våra kunder och växa organiskt – samtidigt som vi har ambitionen att fortsätta förvärva etikettbolag. Med en tydlig gemensam vision och under nytt namn ska Ettiketto Group stärka sin position ytterligare.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432