Snabbt växande etikettjätte fortsätter med förvärv

PUBLICERAD: 18 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Nicklas Margård, chef för Ettiketto Groups affärsområde Industri. Foto: Pressbild

Ettiketto Group, som ägs av Volati, stärker sin marknadsposition i Norge genom att förvärva Skipnes Etikett. Det är det femte förvärvet etikettkoncernen gör sedan 2020.

Skipnes Etikett levererar självhäftande etiketter till både livsmedels- och industrivaror. Etikettproducenten jobbar med flexo- och digitaltryck, och har gjort stora investeringar i ny teknik och förnyad maskinpark de senaste tre åren. Företaget med sina 26 anställda är beläget i Trondheim och omsatte 72 miljoner kronor under 2020. Skipnes blir nu en del av Ettiketto Group, moderbolagets nya namn som samlar alla etikettbolagen. Det skriver koncernen i ett pressmeddelande.

– Ettiketto Group fortsätter att växa genom förvärv och till följd av att vi är trygga och långsiktiga  ägare. Vi är mycket glada över möjligheten att förvärva Skipnes. Förvärvet av StrongPoints etikettverksamhet förra året var ett strategiskt viktigt insteg i Norge och nu förstärker vi vår position där ytterligare, vilket är i linje med Ettiketto Groups tillväxtstrategi i Norden, säger Nicklas Margård, chef för affärsområdet Industri.

Fem förvärv sedan 2020

Koncernen fortsätter därmed sin förvärvsresa som tog fart i juni 2020. Ettiketto Group, har tidigare köpt upp Beneli, Märkas, StrongPoints etikettverksamhet i Sverige och Norge samt Jigraf AB. Nu hamnar alltså även norska Skipnes Etikett under samma paraply. Enligt koncernen och dess nya koncernledning är det ett strategiskt viktigt insteg i Norge.

– Det är väldigt glädjande att kunna välkomna Skipnes till Ettiketto Group. Bolaget har en bred produktportfölj som kompletterar Ettiketto Groups befintliga kunderbjudande och en modern maskinpark som stärker vår produktionskapacitet. Precis som vid våra tidigare förvärv finns det tydliga synergier och vi ser goda möjligheter att öka lönsamheten väsentligt över tid genom att integrera vår befintliga norska verksamhet med Skipnes, säger Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group.

Rikard Ahlin, koncernchef för Ettiketto Group. Foto: Pressbild
Ska fortsätta förvärva

Han säger att Ettiketto länge haft en framgångsrik affärsmodell och varit starka i Sverige. Planen är att fortsätta expansionen.

– De genomförda förvärven har inte bara förstärkt vår marknadsposition i Norden, vi har även utökat vår produktionskapacitet, breddat vårt sortiment och stärkt vår kompetens ytterligare. Erfarenhetsutbyten mellan bolagen och skalbarheten vi har skapat ger oss goda förutsättningar att ta väl hand om våra kunder och växa organiskt – samtidigt som vi har ambitionen att fortsätta förvärva etikettbolag. Med en tydlig gemensam vision och under nytt namn ska Ettiketto Group stärka sin position ytterligare.

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

UPM Raflatacs nya etikettmaterial kompatibelt med återvinning av HDPE och PP

I början av sommaren lanserade UPM Raflatac New Wave, ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Det är det första RecyClass-certifierade pappersetikettmaterialet som erhåller en Letter of Compatibility för användning på förpackningar av HD-polyeten och polypropen (PP).
UPM

Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Diageo

Senaste nytt

Lär dig mer om en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar på Scanpack

Reumatikerförbundets Kristina Heilborn kommer tillsammans med Industridesignern och professorn i inkluderande design, Lena Lorentzen, att stå på scenen på Scanpack och berätta om Easy to use, en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar som om allt går bra ger en certifiering.
Reumatikerförbundet

KOnstruktiv användning av sidoströmmar från kartongtillverkning

Soilfood, ett nordiskt företag inom cirkulär ekonomi, undersöker nu möjligheten att använda fiberrika sidoströmmar från Metsä Boards fabriker som råvara till ladugårdsströ.
soilfood-wälly

Venezuela döms att betala miljardskadestånd till Smurfit Westrock

År 2018 expropierade regeringen i Venezuela SmurfitKappas verksamhet i landet. Företaget har riktat anspråk mot Venezuelas regering och har nu tilldömts ett större skadestånd.
tony

Elopak expanderar innan de har byggt klart i USA - går från en till två produktionslinjer

Elopak utökar sin kapacitet vid den aviserade amerikanska produktionsanläggningen. Den nya produktionsanläggningen i Little Rock, Arkansas, USA är under uppbyggnad och kommer nu att omfatta två produktionslinjer.
elopakx