"En signifikant växande marknad"

PUBLICERAD: 18 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Søren Rohleder, är försäljningschef för RPC Superfos i norra Europa.

RPC Superfos ser en stor efterfrågan på  bekvämlighetsprodukter såsom smidiga förpackningar till on-the-go marknaden tillverkade i små volymer. De ser även att fler kunder väljer att styra kosan mot plast istället för glas- och metallförpackningar.

 – Det är en signifikant växande marknad att man ska kunna äta och dricka överallt, säger Søren Rohleder, försäljningschef för RPC Superfos i norra Europa.

RPC ser också en en skiftning att stora kunder vill konvertera från metall och glas till plast.

– Vi ser att vår tillväxt på marknaden mycket hänger ihop med att många kunder vill omvandla förpackningar. Att man byter från glas, metall eller kartong till bioplast. Det är där vi ser möjlighet till tillväxt med bra produkter och bra lösningar.

På Fespa var RPC Superfos monterutställning genomgående röda tråd hållbarhet.

– Hållbarhet är ett område där vi ser en allt större efterfrågan. Och vi har tagit fram många olika lösningar för att få förpackningar att väga mindre.

– Idag har vi möjlighet att skapa olika barriärfilmer på plastförpackningarna, säger Rohleder och visar runt i montern med bland annat fiskprodukter, korv och fisk och bönor.

RPC med sina formsprutade plastförpackningar har flera skruvlockslösningar till olika typer av livsmedel, säger Rohleder:

– Det finns ett stort intresse just för att det är en kombination av Injection moulded base with a twist off lid.

Den prisade plastbägaren Twist cup används bland annat av norska Orkla Foods till deras kalla sallader.

En av de mer utmärkande förpackningslösningarna är den skruvlocksförsedda plastbägaren Twist cup. Den prisbelönade bägaren som vunnit en utmärkelse i Worldstar tillverkas genom varmformning av polyeten. Skruvlocket görs med formsprutad polypropen. Locket är försluter tätt och appliceras på bägaren vid ett låsspår i bägarens överkant.

 – Vi har haft ett väldigt stort intresse för den.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

interpack utsålt som vanligt men det kan finnas chans att få en utställningsyta

Går du och funderar på att ställa ut på interpack nästa år är det nästan bara att lägga ner de tankarna. I vanlig ordning är mässan utsåld mer än ett år innan den blir verklighet. Cirka 2 800 utställare från hela världen kommer att finnas i hallarna.
intepackx

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx