Emballator testar smart etikett som utvecklats av Innoscentia

PUBLICERAD: 30 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Innoscentias dynamiska smarta etikett för hållbarhetstid på kött testas av Emballator Innovation Center. (Bild Innoscentia)|Christian Olsson, materialspecialist på Emballator Innovation Center, har testat etiketten. (Bild Emballator/Herenco)|Erik Månsson är VD på Innoscentia AB (Bild fr LinkedIn)

Tillsammans med den svenska startupen inom smarta förpackningar Innoscentia har Emballator Innovation Center testat en dynamisk etikett för hållbarhetstid för kött.

Idéen är egentligen ganska enkel: Innoscentia vill hjälpa konsumenter, återförsäljare och producenter att minska matsvinnet. Med en dynamisk etikett, som skiftar färg beroende på när köttet inte längre är ätbart, vill den svenska startupen skapa ett paradigmskifte.

Christian Olsson, materialspecialist på Emballator Innovation Center, har testat etiketten. (Bild Emballator/Herenco)

Emballator Innovation Center – med samma strävan att minska matsvinnet – blev en del av projektet under 2021 och har sedan dess arbetat med att testa etiketten och förpackningen.

”Eftersom det är bläck i etiketten är det viktigt att detta inte överförs till köttet. Vi var tvungna att modifiera testerna för att de skulle matcha verkligheten, så det var lite utmanade”, säger Christian Olsson, som är materialspecialist på Emballator Innovation Center och den som testat etiketten.

För att kunna skapa rätt förutsättningar fick Christian Olsson modifiera migrationen för att säkerställa att materialet inte läckte i cellen. Efter det testades flera materialförändringar.

”Det var viktigt hur etiketten var byggd och vilka lager den hade. Utmaningen var att hitta en lösning, som släppte igenom ämnen från köttet, men som inte släppte igenom bläcket från andra sidan. Det måste vara en balans. Vi har testat olika etikettlösningar för att se vilken som var bäst”, säger Christian och tillägger att det har varit ett innovativt och spännande projekt, som kan ha potential att användas inom andra produktområden.

Erik Månsson är VD på Innoscentia AB (Bild fr LinkedIn)

Nu fortsätter samarbetet och Emballator Innovation Center utvärderar testerna och ger support för att hitta den bästa lösningen till projektet vid behov för Innoscentia.

För Innoscentia var det kritiskt att hitta Emballator Innovation Center.

”För oss har kompetensen som finns på Emballator Innovation Center samt Christian Olssons outtröttliga försök att hitta lösningar på komplexa problem varit oerhört viktigt i vår produktutveckling”, säger Erik Månsson, VD på Innoscentia AB.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah