Elopak passerar miljardgränsen för sina ”naturbruna” Pure-Pak

PUBLICERAD: 4 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Någon gång under februari månad i år kommer Elopak att passera gränsen en miljard tillverkade Pure-Pak-förpackningar, tillverkade i den Stora Enso-tillverkade naturbruna vätskekartongen Natural Brown Board. (Bild Elopak)

Norska förpackningsföretaget Elopak kommer i dagarna att bryta miljardvallen för sina välkända mejeriförpackningar Pure-Pak, tillverkade i kartongen ”Natural Brown Board”.
Enligt företaget kommer man någon gång i februari 2021 att passera gränsen en miljard tillverkade enheter av ”naturbruna” Pure-Pak-förpackningar.

Elopak skriver i ett pressmeddelande att man noterade en betydande ökning av sin försäljning av Natural Brown Board-förpackningar under år 2019. Ökningen kopplar man samman med ett ökat miljöintresse från konsumenterna, som allt oftare väljer hållbara förpackningslösningar.

Enligt Elopak utgör mejeriförpackningar, tillverkade av den naturbruna vätskekartongen, idag cirka 20 procent av alla mejeriförpackningar, som Elopak säljer i Västeuropa.

”Förpackningar av dryckeskartong har miljömässiga fördelar jämfört med alternativ som plastflaskor. Det är uppmuntrande att se att våra kunder tar till sig innovationer som förpackningar i Natural Brown-kartong, vilka erbjuder en mer hållbar lösning”, säger Marianne Groven, miljö- och uthållighetschef hos Elopak.

Elopaks Pure-Pak-förpackningar i ”naturbrun” vätskekartong lanserades år 2017 i samarbete med Stora Enso, som tillverkar kartongkvaliteten Natural Brown Board. Företaget var då först på marknaden med gaveltoppsförpackningar, tillverkade av kartong med ”naturbrun” utsida. Elopak skriver att förpackningar med naturligt brun utsida har ett lägre koldioxidavtryck eftersom de kräver mindre mängd vedråvara samt att blekningsprocessen kan elimineras.

”Att passera miljardgränsen är en spännande milstolpe för oss. Våra kunder är mycket lyhörda för konsumenternas önskan att minska sin miljöpåverkan och med sitt oblekta, naturliga utseende kommunicerar Pure-Pak-förpackningar med Natural Brown-kartong hållbarhet och sticker ut i butikshyllorna”, säger Elopaks marknadschef Patrick Verhelst.

Elopak skriver i sitt pressmeddelande att flera stora mejerikunder i dag använder den oblekta naturfärgade kartongkvaliteten ”Natural Brown Board”. Arla Foods var det första stora varumärket, som använde de ”naturbruna” förpackningarna till sin serie ekologiska EKO-produkter i Sverige. Norska mejeribolaget TINE använder också de naturbruna förpackningarna liksom svenska Skånemejerier, som använder den naturbruna kartongen i enliters Pure-Pak-förpackningar med Hjordnäras ekologiska mjölk.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432