Elanders koncernchef: ”Vårt bästa år någonsin”

PUBLICERAD: 14 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Elanders. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Elanders-koncernen redovisar en ökad omsättning med 7 procent för 2021. Det trots utmaningar, speciellt för affärsområdet inom förpackning och print. Elanders vd och koncernchef Magnus Nilsson kommenterar bokslutet för året som gått. 

Elanders globala försäljning ökade med 683 miljoner kronor till 11, 733 miljarder kronor under 2021. Det motsvarar en organisk tillväxt om sju procent jämfört med föregående året, enligt företagets resultatrapport. Justerad EBITA (Resultat före räntor, skatter och goodwill-avskrivningar) ökade till 658 miljoner kronor (598 miljoner kronor året innan) vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 5,6 (5,4) procent. Förändrade valutakurser hade en negativ påverkan om 26 miljoner kronor.

Två affärsområden

Elanders verksamhet består i huvudsak av två affärsområden; Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions. Verksamheten inom förpackning och print står för 22 procent av omsättningen.

”Även om fjärde kvartalet var utmanande med halvledarbrist samt höga frakt- och
materialkostnader lyckades vi uppvisa en klar förbättring mot tredje kvartalet. Avslutningen på året gjorde också att det blev vårt bästa år någonsin”, skriver Magnus Nilsson koncernchef i koncerns resultatrapport. Han säger vidare att de även kunde visa en fortsatt stark organisk tillväxt, främst driven av Elanders europeiska supply chain-verksamhet.

Minskad försäljning

Utmaningarna var som störst inom affärsområdet Print & Packaging Solutions där Elanders prenumerationsboxar i USA ledde till minskad försäljning. Omsättningen sjönk från drygt 2,72 till 2,6 miljarder kronor mellan åren 2020 och 2021. Enligt Magnus Nilsson är det kopplat till att en av de större kunderna har börjat upphandla sin frakt själva, istället för som tidigare via Elanders.

”Begränsad tillgång och höga priser på papper påverkade också lönsamheten och försäljningen negativt. Precis som hos flera andra aktörer på marknaden kunde även en minskad efterfrågan ses på fotoböcker, kalendrar och andra liknande produkter. Minskat resande och färre semesterminnen tros ligga bakom detta. Trots utmaningarna presterade Print & Packaging Solutions ett av sina bästa år någonsin!”, fortsätter Magnus Nilsson.

Han poängterar vidare att han blir extra glad att Elanders trots en pågående pandemi, halvledarbrist och andra störningar i den globala försörjningskedjan återigen kunde uppvisa Elanders resultatmässigt bästa år någonsin: ”Det visar att vi är på rätt väg!”.

Identifierade tillväxtområden

Enligt Magnus Nilsson kommer Elanders framåt fortsätta att satsa inom de områden de har identifierat som tillväxtområden, däribland såsom Fashion & Lifestyle, e-handel, Life Cycle Management och onlineprint.

”Vi ser en fortsatt väldigt hög aktivitet på kundsidan, framför allt gällande e-handelslösningar för Fashion & Lifestyle-kunder och print on demand-uppdrag från onlineprint-företag”.

Skiftar till digitaltryck

Inom affärsområdet Print & Packaging Solutions kommer Elanders fortsätta arbetet med att optimera tryckeriproduktionen – från offsettryck till digitaltryck.

”Successivt ersätts traditionell offsetkapacitet, som är anpassat för långa serier, med digitaltrycksutrustning. Den sistnämnda ger större flexibilitet och är mer anpassad till kortare serier. Vidare görs fortsatt satsningar inom tillväxtområdet onlineprint, såsom exempelvis förvärvet av Schätzl Druck under tredje kvartalet”.

Om Elanders

Elanders erbjuder ett brett tjänsteutbud samt helhetslösningar inom supply chain
management. Koncernen har cirka 7 000 anställda och verksamhet i ett 20-tal länder på fyra kontinenter. De viktigaste marknaderna utgörs av Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.
De största kunderna är verksamma inom branscherna Automotive, Electronics,
Fashion & Lifestyle, Health Care & Life Science och Industrial. Källa: Elanders

Läs vidare

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.