Elanders-koncernen redovisar en ökad omsättning med 7 procent för 2021. Det trots utmaningar, speciellt för affärsområdet inom förpackning och print. Elanders vd och koncernchef Magnus Nilsson kommenterar bokslutet för året som gått.
Elanders globala försäljning ökade med 683 miljoner kronor till 11, 733 miljarder kronor under 2021. Det motsvarar en organisk tillväxt om sju procent jämfört med föregående året, enligt företagets resultatrapport. Justerad EBITA (Resultat före räntor, skatter och goodwill-avskrivningar) ökade till 658 miljoner kronor (598 miljoner kronor året innan) vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 5,6 (5,4) procent. Förändrade valutakurser hade en negativ påverkan om 26 miljoner kronor.
Två affärsområden
Elanders verksamhet består i huvudsak av två affärsområden; Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions. Verksamheten inom förpackning och print står för 22 procent av omsättningen.
”Även om fjärde kvartalet var utmanande med halvledarbrist samt höga frakt- och
materialkostnader lyckades vi uppvisa en klar förbättring mot tredje kvartalet. Avslutningen på året gjorde också att det blev vårt bästa år någonsin”, skriver Magnus Nilsson koncernchef i koncerns resultatrapport. Han säger vidare att de även kunde visa en fortsatt stark organisk tillväxt, främst driven av Elanders europeiska supply chain-verksamhet.
Minskad försäljning
Utmaningarna var som störst inom affärsområdet Print & Packaging Solutions där Elanders prenumerationsboxar i USA ledde till minskad försäljning. Omsättningen sjönk från drygt 2,72 till 2,6 miljarder kronor mellan åren 2020 och 2021. Enligt Magnus Nilsson är det kopplat till att en av de större kunderna har börjat upphandla sin frakt själva, istället för som tidigare via Elanders.
”Begränsad tillgång och höga priser på papper påverkade också lönsamheten och försäljningen negativt. Precis som hos flera andra aktörer på marknaden kunde även en minskad efterfrågan ses på fotoböcker, kalendrar och andra liknande produkter. Minskat resande och färre semesterminnen tros ligga bakom detta. Trots utmaningarna presterade Print & Packaging Solutions ett av sina bästa år någonsin!”, fortsätter Magnus Nilsson.
Han poängterar vidare att han blir extra glad att Elanders trots en pågående pandemi, halvledarbrist och andra störningar i den globala försörjningskedjan återigen kunde uppvisa Elanders resultatmässigt bästa år någonsin: ”Det visar att vi är på rätt väg!”.
Identifierade tillväxtområden
Enligt Magnus Nilsson kommer Elanders framåt fortsätta att satsa inom de områden de har identifierat som tillväxtområden, däribland såsom Fashion & Lifestyle, e-handel, Life Cycle Management och onlineprint.
”Vi ser en fortsatt väldigt hög aktivitet på kundsidan, framför allt gällande e-handelslösningar för Fashion & Lifestyle-kunder och print on demand-uppdrag från onlineprint-företag”.
Skiftar till digitaltryck
Inom affärsområdet Print & Packaging Solutions kommer Elanders fortsätta arbetet med att optimera tryckeriproduktionen – från offsettryck till digitaltryck.
”Successivt ersätts traditionell offsetkapacitet, som är anpassat för långa serier, med digitaltrycksutrustning. Den sistnämnda ger större flexibilitet och är mer anpassad till kortare serier. Vidare görs fortsatt satsningar inom tillväxtområdet onlineprint, såsom exempelvis förvärvet av Schätzl Druck under tredje kvartalet”.
Om Elanders
Elanders erbjuder ett brett tjänsteutbud samt helhetslösningar inom supply chain
management. Koncernen har cirka 7 000 anställda och verksamhet i ett 20-tal länder på fyra kontinenter. De viktigaste marknaderna utgörs av Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.
De största kunderna är verksamma inom branscherna Automotive, Electronics,
Fashion & Lifestyle, Health Care & Life Science och Industrial. Källa: Elanders