Elanders koncernchef: ”Vårt bästa år någonsin”

PUBLICERAD: 14 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Elanders. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Elanders-koncernen redovisar en ökad omsättning med 7 procent för 2021. Det trots utmaningar, speciellt för affärsområdet inom förpackning och print. Elanders vd och koncernchef Magnus Nilsson kommenterar bokslutet för året som gått. 

Elanders globala försäljning ökade med 683 miljoner kronor till 11, 733 miljarder kronor under 2021. Det motsvarar en organisk tillväxt om sju procent jämfört med föregående året, enligt företagets resultatrapport. Justerad EBITA (Resultat före räntor, skatter och goodwill-avskrivningar) ökade till 658 miljoner kronor (598 miljoner kronor året innan) vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 5,6 (5,4) procent. Förändrade valutakurser hade en negativ påverkan om 26 miljoner kronor.

Två affärsområden

Elanders verksamhet består i huvudsak av två affärsområden; Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions. Verksamheten inom förpackning och print står för 22 procent av omsättningen.

”Även om fjärde kvartalet var utmanande med halvledarbrist samt höga frakt- och
materialkostnader lyckades vi uppvisa en klar förbättring mot tredje kvartalet. Avslutningen på året gjorde också att det blev vårt bästa år någonsin”, skriver Magnus Nilsson koncernchef i koncerns resultatrapport. Han säger vidare att de även kunde visa en fortsatt stark organisk tillväxt, främst driven av Elanders europeiska supply chain-verksamhet.

Minskad försäljning

Utmaningarna var som störst inom affärsområdet Print & Packaging Solutions där Elanders prenumerationsboxar i USA ledde till minskad försäljning. Omsättningen sjönk från drygt 2,72 till 2,6 miljarder kronor mellan åren 2020 och 2021. Enligt Magnus Nilsson är det kopplat till att en av de större kunderna har börjat upphandla sin frakt själva, istället för som tidigare via Elanders.

”Begränsad tillgång och höga priser på papper påverkade också lönsamheten och försäljningen negativt. Precis som hos flera andra aktörer på marknaden kunde även en minskad efterfrågan ses på fotoböcker, kalendrar och andra liknande produkter. Minskat resande och färre semesterminnen tros ligga bakom detta. Trots utmaningarna presterade Print & Packaging Solutions ett av sina bästa år någonsin!”, fortsätter Magnus Nilsson.

Han poängterar vidare att han blir extra glad att Elanders trots en pågående pandemi, halvledarbrist och andra störningar i den globala försörjningskedjan återigen kunde uppvisa Elanders resultatmässigt bästa år någonsin: ”Det visar att vi är på rätt väg!”.

Identifierade tillväxtområden

Enligt Magnus Nilsson kommer Elanders framåt fortsätta att satsa inom de områden de har identifierat som tillväxtområden, däribland såsom Fashion & Lifestyle, e-handel, Life Cycle Management och onlineprint.

”Vi ser en fortsatt väldigt hög aktivitet på kundsidan, framför allt gällande e-handelslösningar för Fashion & Lifestyle-kunder och print on demand-uppdrag från onlineprint-företag”.

Skiftar till digitaltryck

Inom affärsområdet Print & Packaging Solutions kommer Elanders fortsätta arbetet med att optimera tryckeriproduktionen – från offsettryck till digitaltryck.

”Successivt ersätts traditionell offsetkapacitet, som är anpassat för långa serier, med digitaltrycksutrustning. Den sistnämnda ger större flexibilitet och är mer anpassad till kortare serier. Vidare görs fortsatt satsningar inom tillväxtområdet onlineprint, såsom exempelvis förvärvet av Schätzl Druck under tredje kvartalet”.

Om Elanders

Elanders erbjuder ett brett tjänsteutbud samt helhetslösningar inom supply chain
management. Koncernen har cirka 7 000 anställda och verksamhet i ett 20-tal länder på fyra kontinenter. De viktigaste marknaderna utgörs av Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.
De största kunderna är verksamma inom branscherna Automotive, Electronics,
Fashion & Lifestyle, Health Care & Life Science och Industrial. Källa: Elanders

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx