E-handelsförpackning med en unik öppningsmekanism

PUBLICERAD: 24 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Metsä Board har utvecklat en stadig men samtidigt exklusiv well-/kartonglåda för e-handel med lyxvarumärken.|När man drar i fliken i lådans underkant kommer produkterna automatiskt upp ur lådan!

Metsä Board har utvecklat en speciell förpackning för den ökande e-handeln med lyxvarumärken. Lådan, som är tillverkad i wellpapp och kartong, är avsedd att skydda exklusiva produkter och samtidigt överföra varumärkeskänslan till mottagaren. En genialisk dragmekanism ger en speciell upplevelse, när lådan öppnas och innehållet kommer upp. 

E-handeln av lyxvarumärken ökar och då krävs stadiga förpackningar för direktleverans av varor till konsumentens dörr. Väl framme hos kunden kan en oväntad upplevelse vid öppningen skapa ett minnesvärt intryck. Lika viktigt som att skapa känslor för varumärket är det också att innehållet skyddas hela vägen till mottagaren.

Metsä Board Design Services har utformat en förpackning med material, som klarar dessa krav. Lådan är tillverkad av wellpapp i E-well, vilket gör den styv och tålig, och har en inredning i kartong. Lådan inte bara skyddar känsliga produkter under leveransen utan kan också användas som butiksförpackning för skyltning. Genom att dra i en flik på lådans framsida kommer produkterna automatiskt upp ur lådan. Den är dessutom utformad så, att när förseglingen öppnats, kan den inte stängas igen.

”Förpackningen är tillverkad med vit kraftliner och kartong från Metsä Board”, berättar Leena Yliniemi, Technical Marketing Director, hos Metsä Board.

Topplinern av MetsäBoard Prime WKL 185 g/m2 trycktes i offset och laminerades på en single well bestående av MetsäBoard Natural WKL 100 g/m2 som fluting och MetsäBoard Natural WKL 130 g/m2 som innerliner. Inredningen består av MetsäBoards kartong Pro FBB Bright 320 g/m2. Konverteringen har gjorts av Orapac i Finland. Lådans material består enbart av förnybar färskfiber, kan återvinnas och är komposterbar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance