DS Smiths vd: ”Vi kommer fortsätta att
investera i hållbar utveckling”

PUBLICERAD: 14 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Den stora utmaningen 2020 beror på hur konjunkturen utvecklas under våren, enligt Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith.

Thorbjörn Sagerström, vd på förpackningsföretaget DS Smith, om utmaningarna 2020, kommande investeringar och hur de möter konsumenternas efterfrågan. 

DS Smiths summerar fjolåret som ett bra år:

– DS Smith har haft ett bra år, svensk industri går bra, trots en del osäkerhet i konjunkturen. Vi fortsätter outtröttligt med att erbjuda marknaden hållbara, klimatsmarta och effektiva förpackningslösningar, säger förpackningsföretagets vd Thorbjörn Sagerström.

Arbete för minskad miljöpåverkan

Vad är på gång framåt i verksamheten?

– Våra kunders och framförallt våra konsumenters liv förändras. Hur vi handlar, hur vi känner och förhåller oss till miljön. Efterfrågan på förpackningslösningar som har ett tydligt hållbarhetssyfte ökar. Vi på DS Smith jobbar oavbrutet med förpackningslösningar som minimerar miljöpåverkan, och uppfyller kraven på god återvinning.

Köpt en biopanna

Thorbjörn Sagerström säger att DS Smith alltid försöker ligga i framkant vad gäller teknikskiften och säkerhet:

– Vi har nyligen investerat i en biopanna tillsammans med Värnamo Energi, som förser DS Smiths Värnamofabrik med ånga. Detta har varit ett viktigt steg i vår ambition att minimera vår miljöpåverkan.

– Vi kommer att fortsätta att investera i hållbar utveckling samt att följa våra kunders kommande behov av ny teknik.

”Står väl rustat”

Den stora utmaningen under året ligger i hur konjunkturen utvecklas under våren, enligt Sagerström.

– Viss avmattning på stora marknader i Europa kommer att ha en påverkan på den svenska industriproduktionen. Men, DS Smith står väl rustat för att möta kommande utmaningar.

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x