Dryckesjättarna ersätter plast med kartonglösningen KeelClip

PUBLICERAD: 11 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

På sina europeiska marknader kommer Coca-Cola att börja använda den prisade kartonglösningen KeelClip istället för plastomslag på sina multipacks med dryckesburkar. (Bild Coca-Cola HBC)|Kartongkonceptet KeelClip, som ersätter konventionella plastomslag på multipacks med dryckesburkar, är utvecklad av Graphic Packaging International. (Bild Graphic Packaging International)

I Europa kommer dryckesjättarna Coca-Cola och AB InBev att ersätta plastomslagen på sina multipack med dryckesburkar med prisade kartonglösningen KeelClip från Graphic Packaging International.

KeelClip, som vann utmärkelsen ”Public Award” i Carton Excellence Awards 2020, är en förpackningslösning för multipacks med dryckesburkar. Den är utformad för att ersätta konventionella plastalternativ och tillverkad i helt återvinningsbar kartong.

KeelClip fungerar för alla burkstorlekar. Dryckesburkarna kan orienteras så att maximal effekt av såväl förpackningens som burkarnas grafik uppnås. Multipacken blir lätt av bära och det är lätt att ta loss burkarna.

KeelClip är utvecklad av Graphic Packaging International. (Bild Graphic Packaging International)

KeelClip är utvecklad av Graphic Packaging International, som också utvecklat en speciell förpackningsmaskin för montering av KeelClip på olika storlekar av multipacks.

Först ut av Coca-Colas europeiska marknader att börja använda KeelClip har blivit Irland och Österrike, vilka tillsammans med 13 andra EU-länder ingår i Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC). Sammanlagt 28 länder ingår i Coca-Cola HBC, som uppger att man kommer att ha introducerat KeelClip på alla sina EU-marknader plus Schweiz i början av 2022.

CCHBC har investerat 15 miljoner euro i ett strategiskt partneravtal med Graphic Packaging International, som innebär att CCHBC ska installera elva KeelClip-maskiner i sju länder. Övergången till kartong- istället för plastomslag till multipacks beräknas spara 3.000 ton koldioxid och 2.000 ton plast om året.

CCHBC:s systerföretag Coca-Cola European Partners, där bland annat Coca-Cola Sverige ingår, kommer också att börja använda sig av KeelClip-konceptet till sina multipacks med dryckesburkar och i Storbritannien har dryckesgiganten AB InBev i dagarna introducerat KeelClip till multipacks med välkända ölvarumärkena Budweiser, Bud Light, Stella Artois och Beck´s.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024