
Den nya etiketten till Arlas yoghurtbaserade dryckessortimentet blir enklare att dra av från plastflaskan för att underlätta källsorteringen.
Sortimentet med drickyoghurtar, Yalla!, får enligt mejerijätten Arla en ny och smart etikett. Etiketten kan separeras från resterande delen av flaskan vilket ska göra det enklare för konsumenten att källsortera.
– Den nya etiketten är smidig att dra av och gör det enkelt att återvinna den resterande flaskan. För konsumenter blir det på så vis enklare att göra gott efter att de druckit någonting gott, säger Adam Öberg, varumärkesansvarig för Yalla! hos Arla Sverige.
Arla uppskattar att den nya etiketten bidrar till att 300 ton plast från flaskorna kan materialåtervinnas varje år, baserat på 2021 års försäljning. Etikettbytet omfattar alla produkter – Yalla! drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie – flaskor på 350 och 950 milliliter. Ändringen är ett led i Arlas målsättning att alla egna varumärken ska bestå av 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025.