DM5 – Bobst första hybridmaskin för etikettindustrin

PUBLICERAD: 9 november 2021
UPPDATERAD: 24 januari

 

Konfigurationen av DM5 hos I.B.E. Foto: Bo Wallteg

På Labelexpo 2019 lanserade Bobst sin All-in-One press Master DM5, en kombination av flexo och inkjet byggd efter modulprincipen. Maskinen väckte uppmärksamhet, sen kom pandemin och inte mycket verkade hända. Men jo då, under tiden sedan mässan har ett antal maskiner hamnat på marknaden vilket framkom vid en presskonferens i Italien nyligen, en konferens kombinerad med ett besök hos I.B.E. S.r.l. som var den första etikettproducenten i Italien att installera DM5 för cirka ett år sedan.

Pressmötet inleddes med bakgrundsinfo kring marknad och maskiner. Francois Martin som är Bobst Group Marketing & PL Narrow-Mid Web Marketing Director och Patric Graber, Strategic Marketing Manager, gav info och visade siffror. Francois inledde med att säga att Bobst är rätt små inom etikettsektorn ännu så länge, det är wellpapp och flexibla förpackningar som dominerar, men nu ska man växa och Bobst Master DM5 är en förutsättning för det. Kombinationen av flexo och inkjet ger intressanta förutsättningar.

– När jag började i industrin år 2004 svarade digital teknik för cirka en procent och många ansåg att det inte skulle bli så mycket mer. Nu är siffran trettiotre procent i värde och år 2025 tror jag den kommer att vara femtio procent. Det digitala är den mest intelligenta tekniken och den mest miljövänliga.

Bobst är nya inom digitaltryck. År 2017 bildades Mouvent och lanserade en inkjetpress som trycker med hög kvalitet och hög hastighet. Bobst var delägare men sedan i somras äger man hundra procent. Samtidigt har namnet Mouvent försvunnit som maskinnamn, nu blir det Bobst.

– Vi lär oss fortfarande men är säkra på att det här är tekniken för framtiden. Andra digitala tryckmetoder, till exempel toner, kommer dock inte att försvinna, det kommer att handla om ett samspel.

– Inkjet kan dock användas överallt och jag är säker på att allt som kan tryckas med tekniken kommer att göra det i framtiden. Vi talar om en teknik utan rörliga delar, en teknik som är lätt att förstå. Som det ser ut idag är det inkjet som ökar starkast både i volym och värde.

Francois Martin, Roberto Spreafico och Patrick Graber på gott humör. Foto: Bo Wallteg

 

Dagens marknad

Beträffande marknaden i dag tog Francois Martin upp följande punkter:

• Flexibilitet – Agility – Oförutsägbarhet
• Zero Fault-förpackning – kvalitetskontroll – track & trace
• Hållbarhet (linerfri, vattenbaserad, återvinningsbarhet)
• Low touch economy, det vill säga hur företag tvingats agera under pandemin och vad som gäller nu, till exempel brist på arbetskraft.
• Priserosion driven av produktivitetsvinster
• Nya distributionsmodeller kommer att skapa nya produkter och nya förpackningar

– Något som speciellt präglar maskintillverkarna är bristen på arbetskraft, sa han. Det är svårt att hitta personal, ingen söker, ingen vill jobba med maskiner, det ska vara datorer och administration i stället. Det hjälper inte ens med en bra lön.

– Det leder till att etikettproducenter alltmer söker efter maskiner som mer eller mindre klarar sig utan operatörer eller där man kan placera personal utan kunskap.

– Dessutom gäller det att hålla nere produktionskostnaderna, det finns en tendens att priserna för etiketter blir lägre och lägre, allt blir billigare.

När det gäller nya distributionssätt är det naturligtvis mycket som präglas av den ökande e-handeln och rollen för etiketter och förpackningar kommer säkert att ändras.

– Vi kommer också att se mer in-house produktion hos varumärkesägarna samt allt mer web-to-label. Många små företag vill kunna köpa etiketter enkelt, de vill inte behöva besöka etikettproducenten och försöka förstå. De vill bara ha sina etiketter och slippa hålla lager.

Teknologier i samexistens

Bobst tror att framtiden kommer att handla om multiteknologier, det vill säga olika teknologier i samexistens och det blir viktigt att inte bara prata digitaltryck, det ska handla om digitalisering av hela processen. Kan man trycka snabbt för att sedan ha en flaskhals i till exempel prägling och stans, är inte mycket vunnet. Varje enskild del behöver inte vara snabbast, men hela linjen tillsammans måste vara snabb och flexibel.

– Jag tror, sa Francois Martin, att vi kommer att ha smarta fabriker där vi utgår från en PDF och där digitaliseringen tar hand om hela produktionen mer eller mindre utan behov av en operatör.

Enligt Patrick Graber är inkjettekniken betydligt effektivare än produktion med toner. Han pekade på siffror från Smithers Pira som säger att år 2020 fanns det 1 200 inkjetmaskiner globalt och 3 250 tonerbaserade maskiner. Mätt i producerade A4-sidor så har producerar inkjetmaskinerna just nu lika mycket och trenden är kraftigt ökande.

– Man kan samtidigt inte bara fokusera på en teknik, under de senaste fem åren har det stått klart att ingen enskild teknik kan klara alla krav, våra kunder behöver flexibilitet via olika teknologier och det kan vi ge via vårt koncept All-in-One där vi kombinerar flexo med digitalt via Mouventtekniken. Vår Master M5 är plattform för DM5 och är framtidssäkrad genom att vara modulbyggd, det är enkelt att lägga till och ta bort stationer.

Den digitala enheten i DM5. Även om maskinnamnet Mouvent försvinner kommer tekniken att ha kvar namnet. Foto: Bo Wallteg

– Det gör det möjligt för kunderna att bygga sin egen perfekta lösning, man kan till exempel lägga till en screenenhet eller i framtiden digital teknik för dekorering och stansning.

– Inkjetmaskiner har så här långt var inriktade på korta serier, men nu är de på väg in på de lite mer mellanstora serierna. Vi kan till exempel med vår Mouventlösning köra över tre gånger så mycket per timme jämfört med en tonermaskin och med en kostnad som ligger trettiofem procent lägre per meter.

– Det är viktigt med tanke på att kostnaden för etiketter sjunker. Det gäller att hålla emot så länge det går. Förändringens vindar blåser för närvarande i branschen.

I.B.E. en av de första kunderna

Bobst Master DM5 visades första gången på Labelexpo år 2019. Ett av de företag som såg den där var den italienska etikettillverkaren I.B.E. S.r.l. i Verderio, strax utanför Milano. De såg en maskin som är baserad på UV-inkjet och flexo och som kan prima, trycka, laminera, dekorera och konvertera i en körning. Det blev en snabb affär och maskinen stod på plats under förra året. man var därmed ett av de första företagen att göra denna installation.

– För oss är det största fördelarna med DM5 att den är väldigt konkurrenskraftig i mediumsegmentet, mellan tvåtusen och åttatusen meter, det mest efterfrågade segmentet, säger företagets vd Roberto Spreafico. Vi har därmed överbryggat ett gap som jag har känt länge, men samtidigt vill jag påpeka att vi kan köra alla seriestorlekar med den här pressen.

– En annan fördel är att vi kan producera alla typer av jobb som efterfrågas på marknaden, från de mest komplexa till de enklaste i en körning tack vare mångsidigheten hos pressen och integrationen mellan digital och analog tryckteknik.

– Etikettsektorn har alltid präglats av korta ledtider, kanske på grund av att det är det sista man placerar på en förpackning. Snabbhet är därför nyckeln till framgång på den här marknaden. Vi behöver snabba omställningar. Ibland kan vi leverera etiketter på två till tre dagar och då spelar digitalisering och automatisering en stor roll, säger Roberto Spreafico.

Vid sidan av den digitala delen av DM5 så framhåller han den långtgående automatiseringen av den traditionella delen av linjen.

– Flexoverken är bra integrerade och har automatisk registerkontroll via kamerateknik på varje station. Pressen är väldigt lätt att köra och vi kan byta jobb medan den är i gång. Stansen kan bytas utan att maskinen stoppas.

Konfigurationen hos I.B.E. är två flexostationer i början, avsedda för primning eller för stora, heltäckande ytor med vitt eller Pantone, därefter kommer den digitala enheten följt av ytterligare två flexoverk samt stansning.

Några fakta om maskinen

DM5 jobbar med en upplösning på 1200 x 1200 dpi i hastigheter upp till etthundra meter per minut. Mouventenheten kan producera upp till 200 000 kvadratmeter per månad på ett skift på åtta timmar och med en operatör. Den jobbar med sex färger med Bobst oneECG (Extended Color Gamut) teknik i full hastighet. Vitt kan läggas till och kan köras med sjuttio procent opacitet vid en hastighet av fyrtiofem meter per minut.

Etiketterna kan produceras i hastigheter upp till etthundra meter per minut. Foto: Bo Wallteg

Substraten som kan köras är självhäftande etiketter – papper, PET, BOPP och PVC, specialpapper i tjocklekar ner till 80 gram per kvadratmeter samt filmmaterial i specialkvaliteter. Kartongmaterial i tjocklekar upp till 180 gram kan också hanteras. Bredderna är 170 och 340 millimeter. Troligen kommer bredare maskiner också i en inte allt för avlägsen framtid. 510 millimeter nämndes som ett exempel.

 

UV-färg och livsmedel?

En fråga som kom upp var de använda UV-färgerna kontra migrering och livsmedelsgodkännande. Francois Martin sa att om det krävs livsmedelsgodkännande måste en lågmigrerande kvalitet användas, det är möjligt, men mycket dyrt, han nämnde sjuttio till åttio euro per liter. För att använda den krävs att man har en mycket stark och långsiktig affär med kunden. En enklare lösning är i så fall att använda en livsmedelsgodkänd coating på färgen. Dock är det ganska få kunder som vill använda lågmigrerande färger, inte minst inom etiketter.

– Alla pratar om hållbarhet idag och man söker ofta efter vattenbaserade färger, ett komplicerat område. Dessutom ska det ske till samma kostnad för kunden, annars är man inte så intresserad av hållbarhet. Det är mycket svårt att få ihop produktivitet, kvalitet och pris. Det är svårt med vatten på ytor och det kräver mer energi.

Bobst är nya på området hybridpressar man säger att man har något intressant att erbjuda marknaden. Man går försiktigt fram med lanseringen och har valt att inte sälja pressarna över hela världen ännu. Fokus ligger till exempel på Västeuropa, USA, Kanada och Mexico.

 

Text och foto: Bo Wallteg

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik