Det är 430 kilometer mindre plast i Estrellas chipspåsar...

PUBLICERAD: 22 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Estrella plastbantar genom att göra sina chips- och snackpåsar lite kortare. Sammanlagt uppgår påsreduceringen – och plastminskningen – till 430 kilometer på ett år. (Bild Estrella. Bilden är ett montage)

Chips- och snacksproducenten Estrella plastbantar genom att göra sina chipspåsar lite kortare. Minskningarna med några centimeter per påse har resulterat i cirka 430 kilometer mindre plast på ett år.

Estrella skriver i ett pressmeddelande att man efter flera omfattande hållbarhetssatsningar – bland annat nej till palmolja samt koldioxidneutral produktion vid sin anläggning i Göteborg – nu också vill lyfta plastfrågan. Plast är ett av de klimatområden, som chips- och snackskonsumenten Estrella tycker är viktigt och en prioriterad fråga i företagets hållbarhetsarbete. Estrella har arbetat en längre tid med att korta ner snackspåsarna, göra dem tunnare och att effektivisera plastanvändningen inom såväl logistiken som i butik.

Genom att korta ner påsarna för att antal produkter har Estrella nu minskat plaståtgången med motsvarande cirka 430 kilometer ett år. Bara minskningen av populära Sourcream & Onions 275-grams påse har reducerat den förpackningens plaståtgång med 81 kilometer på årsbasis…

Estrella skriver att majoriteten av deras snackspåsar även fått tunnare plast och att arbetet med att reducera plast pågår i hela produktionskedjan. Exempelvis har användningen av plastfilm för inplastning av snackspallarna minskat med 36 procent.

Estrella har också antagit Plastinitiativet 2025 med målet att alla plastförpackningar ska gå att återanvända eller återvinna till en ny plastförpackning senast år 2025.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx