Designers tävlar i nytänkande champagneförpackningar

PUBLICERAD: 3 juni 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Pida - -logo”Breaking the Code” är årets tema för den prestigefulla tävlingen PIDA – the Packaging Impact Design Award – som arrangeras av BillerudKorsnäs den 11 juni.  Press är välkommen att delta vid Fotografiska Museet  i Stockholm då nya unga förpackningsdesigners visar upp sin kreativitet för en jury av branschspecialister.

Nu arrangeras PIDA för tionde året i rad. Det är den prestigefulla tävlingen i förpackningsdesign – the Packaging Impact Design Award. Här deltar designstuderande från tre ledande svenska högskolor och totalt har 21 bidrag kvalificerat sig till finalen den 11 juni.

– Till 10-årsjubileet ville vi ha ett extra festligt tema. Och vad passar bättre än champagne, säger Agneta Rognli, Manager Marketing Communication på BillerudKorsnäs som är initiativtagare till PIDA. Temat ”Breaking the Code” handlar om att ta fasta på den lyxiga traditionen men att samtidigt utmana det traditionella och förnya uttrycket så att förpackningen kan attrahera en yngre målgrupp.

PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland, Spanien och Sverige. Totalt deltar varje år upp till 200 blivande förpackningsdesigners.

BillerudKorsnäs är ledande inom förpackningsmaterial och vill med tävlingen driva kunskapsutvecklingen inom förpackningsdesign och samtidigt stärka relationen mellan branschen och skolorna. PIDA har blivit en viktig träffpunkt för branschen och är därför ett viktigt initiativ både för de unga talangerna och de erfarna proffsen.

– Med PIDA får studenterna utveckla sin uppfattning om vad verkligheten kräver samtidigt som branschen får inspiration, nya idéer och inblickar i hur en ny generation förpackningsdesigners tänker, säger Agneta Rognli.

Årets jury består av flera framträdande branschprofiler: Bo Wallteg, nordeballage (juryns ordförande); Maria Ahlvik, Oriflame; Annelill Annvik, Gafs Kartong AB; Thomas Bengtsson, Eson Pac; Anna Falkensjö, BillerudKorsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Erik Näf, The Absolut Company; Richard Odén, BillerudKorsnäs; och Sandra Planeta, Planeta Design.

I anslutning till PIDA arrangeras ett seminarium. Bland årets keynotes märks Caroline Moulin, Osvaldo Valente Pires och Carl Jan Granqvist. Prisutdelningsceremonin startar kl 18.15 och press är välkomna att delta under hela eller delar av arrangemanget.

OSA senaste den 9 juni till lina.hulten@cordovan.se

Program 
14.00 Registrering

14.30 Välkommen Magnus Levinsson, Business Area Director Cartonboard Challenging conventional packaging

14.50 The challenge of a packaging for champagne – brand image and protection Osvaldo Valente Pires, TPG Packaging

15.30 Breaking the code Presentation av tävlingsbidrag

16.00 Kaffepaus

16.15 High end packaging for luxury drinks – trends and influences Caroline Moulin, Founder, NAO Design

16.45 Breaking the code Presentation av tävlingsbidrag

17.15 Champagne – en mytomspunnen dryck, Carl Jan Granqvist

18.00 Bensträckare

18.15 PIDA 2014 Sweden  Bo Wallteg, Nordemballage, juryns ordförande Prisutdelning

18.30–19.30 Mingel

Plats: Fotografiska Museet, Stadsgårdshamnen 12, Stockholm
Tid: Onsdagen den 11 juni

 

Läs vidare

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker