”Breaking the Code” är årets tema för den prestigefulla tävlingen PIDA – the Packaging Impact Design Award – som arrangeras av BillerudKorsnäs den 11 juni. Press är välkommen att delta vid Fotografiska Museet i Stockholm då nya unga förpackningsdesigners visar upp sin kreativitet för en jury av branschspecialister.
Nu arrangeras PIDA för tionde året i rad. Det är den prestigefulla tävlingen i förpackningsdesign – the Packaging Impact Design Award. Här deltar designstuderande från tre ledande svenska högskolor och totalt har 21 bidrag kvalificerat sig till finalen den 11 juni.
– Till 10-årsjubileet ville vi ha ett extra festligt tema. Och vad passar bättre än champagne, säger Agneta Rognli, Manager Marketing Communication på BillerudKorsnäs som är initiativtagare till PIDA. Temat ”Breaking the Code” handlar om att ta fasta på den lyxiga traditionen men att samtidigt utmana det traditionella och förnya uttrycket så att förpackningen kan attrahera en yngre målgrupp.
PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland, Spanien och Sverige. Totalt deltar varje år upp till 200 blivande förpackningsdesigners.
BillerudKorsnäs är ledande inom förpackningsmaterial och vill med tävlingen driva kunskapsutvecklingen inom förpackningsdesign och samtidigt stärka relationen mellan branschen och skolorna. PIDA har blivit en viktig träffpunkt för branschen och är därför ett viktigt initiativ både för de unga talangerna och de erfarna proffsen.
– Med PIDA får studenterna utveckla sin uppfattning om vad verkligheten kräver samtidigt som branschen får inspiration, nya idéer och inblickar i hur en ny generation förpackningsdesigners tänker, säger Agneta Rognli.
Årets jury består av flera framträdande branschprofiler: Bo Wallteg, nordeballage (juryns ordförande); Maria Ahlvik, Oriflame; Annelill Annvik, Gafs Kartong AB; Thomas Bengtsson, Eson Pac; Anna Falkensjö, BillerudKorsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Erik Näf, The Absolut Company; Richard Odén, BillerudKorsnäs; och Sandra Planeta, Planeta Design.
I anslutning till PIDA arrangeras ett seminarium. Bland årets keynotes märks Caroline Moulin, Osvaldo Valente Pires och Carl Jan Granqvist. Prisutdelningsceremonin startar kl 18.15 och press är välkomna att delta under hela eller delar av arrangemanget.
OSA senaste den 9 juni till lina.hulten@cordovan.se
Program
14.00 Registrering
14.30 Välkommen Magnus Levinsson, Business Area Director Cartonboard Challenging conventional packaging
14.50 The challenge of a packaging for champagne – brand image and protection Osvaldo Valente Pires, TPG Packaging
15.30 Breaking the code Presentation av tävlingsbidrag
16.00 Kaffepaus
16.15 High end packaging for luxury drinks – trends and influences Caroline Moulin, Founder, NAO Design
16.45 Breaking the code Presentation av tävlingsbidrag
17.15 Champagne – en mytomspunnen dryck, Carl Jan Granqvist
18.00 Bensträckare
18.15 PIDA 2014 Sweden Bo Wallteg, Nordemballage, juryns ordförande Prisutdelning
18.30–19.30 Mingel
Plats: Fotografiska Museet, Stadsgårdshamnen 12, Stockholm
Tid: Onsdagen den 11 juni