Designade förpackningar allt viktigare inom e-handel

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso Packaging har tagit fram specialdesignade wellpapplådor till bland annat Tiger of Sweden och Peak Performance.|Ett ”budskap” till kunden på insidan av Peak Perfomance e-handelslåda.

Vad har Tiger of Sweden och Peak Performance gemensamt? Jo, båda skickar sina kläder och övriga produkter i högkvalitativa lådor från Stora Enso Packaging. Förpackningarna, framtagna speciellt för e-handel, är en viktig del av varumärkesupplevelsen. Kunden ska alltid få samma känsla, oavsett var man handlar.

Även de mer exklusiva kläd- och sportmärkena köps i allt högre grad via nätet. Därför satsar nu många varumärken på skräddarsydda e-handelslådor som håller hela vägen hem till kunden.

Peak Performance, Tiger of Sweden och By Malene Birger är tre välkända premiumvarumärken i Norden. Samtliga ägs av danska IC Group, som ville se över förpackningarna för e-handel i samband med att varumärkena skulle få nya webbutiker.

Erbjudandet med Design Studio och möjligheten att tillsammans arbeta fram rätt lösning var en starkt bidragande anledning till att man valde Stora Enso Packaging.

”Kunden ska få rätt upplevelse av varumärket, och då handlar det inte bara om tryck och design. Lådan får helt enkelt inte kännas tråkig när kunden får den”., säger Stina Vejlskov Nielsen, projektledare med logistikansvar på IC Group. 

Catarina Wikström, e-shop manager på Tiger of Sweden, hade en tydlig bild av vad arbetet med Stora Enso skulle utmynna i:
”Vi skickar ju bland annat ut många kostymer till våra kunder, och det hände tidigare att lådan plattades till på mitten under transport, säger Catarina. Med våra nya lådor ville vi hitta en rejälare kvalitet, som höll formen hela vägen och samtidigt stärkte varumärket”, berättar hon.

Under en workshop tillsammans med Stora Enso Packagings Design Studio hade man med sig ett antal produkter, så att man genast kunde se om en förpackningsidé fungerade eller inte.

”Tillsammans med Stora Ensos experter tog vi stegvis hand om alla våra krav. Vi ville ha så få lådor som möjligt, men ändå täcka in hela produktspektrumet”, säager Catarina Wikström.

I grunden har de tre varumärkenas lådor samma funktion, där användaren även får ett smidigt handtag för att enkelt kunna bära hem lådan från uthämtningsstället.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX