Designade förpackningar allt viktigare inom e-handel

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso Packaging har tagit fram specialdesignade wellpapplådor till bland annat Tiger of Sweden och Peak Performance.|Ett ”budskap” till kunden på insidan av Peak Perfomance e-handelslåda.

Vad har Tiger of Sweden och Peak Performance gemensamt? Jo, båda skickar sina kläder och övriga produkter i högkvalitativa lådor från Stora Enso Packaging. Förpackningarna, framtagna speciellt för e-handel, är en viktig del av varumärkesupplevelsen. Kunden ska alltid få samma känsla, oavsett var man handlar.

Även de mer exklusiva kläd- och sportmärkena köps i allt högre grad via nätet. Därför satsar nu många varumärken på skräddarsydda e-handelslådor som håller hela vägen hem till kunden.

Peak Performance, Tiger of Sweden och By Malene Birger är tre välkända premiumvarumärken i Norden. Samtliga ägs av danska IC Group, som ville se över förpackningarna för e-handel i samband med att varumärkena skulle få nya webbutiker.

Erbjudandet med Design Studio och möjligheten att tillsammans arbeta fram rätt lösning var en starkt bidragande anledning till att man valde Stora Enso Packaging.

”Kunden ska få rätt upplevelse av varumärket, och då handlar det inte bara om tryck och design. Lådan får helt enkelt inte kännas tråkig när kunden får den”., säger Stina Vejlskov Nielsen, projektledare med logistikansvar på IC Group. 

Catarina Wikström, e-shop manager på Tiger of Sweden, hade en tydlig bild av vad arbetet med Stora Enso skulle utmynna i:
”Vi skickar ju bland annat ut många kostymer till våra kunder, och det hände tidigare att lådan plattades till på mitten under transport, säger Catarina. Med våra nya lådor ville vi hitta en rejälare kvalitet, som höll formen hela vägen och samtidigt stärkte varumärket”, berättar hon.

Under en workshop tillsammans med Stora Enso Packagings Design Studio hade man med sig ett antal produkter, så att man genast kunde se om en förpackningsidé fungerade eller inte.

”Tillsammans med Stora Ensos experter tog vi stegvis hand om alla våra krav. Vi ville ha så få lådor som möjligt, men ändå täcka in hela produktspektrumet”, säager Catarina Wikström.

I grunden har de tre varumärkenas lådor samma funktion, där användaren även får ett smidigt handtag för att enkelt kunna bära hem lådan från uthämtningsstället.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx