Designade förpackningar allt viktigare inom e-handel

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso Packaging har tagit fram specialdesignade wellpapplådor till bland annat Tiger of Sweden och Peak Performance.|Ett ”budskap” till kunden på insidan av Peak Perfomance e-handelslåda.

Vad har Tiger of Sweden och Peak Performance gemensamt? Jo, båda skickar sina kläder och övriga produkter i högkvalitativa lådor från Stora Enso Packaging. Förpackningarna, framtagna speciellt för e-handel, är en viktig del av varumärkesupplevelsen. Kunden ska alltid få samma känsla, oavsett var man handlar.

Även de mer exklusiva kläd- och sportmärkena köps i allt högre grad via nätet. Därför satsar nu många varumärken på skräddarsydda e-handelslådor som håller hela vägen hem till kunden.

Peak Performance, Tiger of Sweden och By Malene Birger är tre välkända premiumvarumärken i Norden. Samtliga ägs av danska IC Group, som ville se över förpackningarna för e-handel i samband med att varumärkena skulle få nya webbutiker.

Erbjudandet med Design Studio och möjligheten att tillsammans arbeta fram rätt lösning var en starkt bidragande anledning till att man valde Stora Enso Packaging.

”Kunden ska få rätt upplevelse av varumärket, och då handlar det inte bara om tryck och design. Lådan får helt enkelt inte kännas tråkig när kunden får den”., säger Stina Vejlskov Nielsen, projektledare med logistikansvar på IC Group. 

Catarina Wikström, e-shop manager på Tiger of Sweden, hade en tydlig bild av vad arbetet med Stora Enso skulle utmynna i:
”Vi skickar ju bland annat ut många kostymer till våra kunder, och det hände tidigare att lådan plattades till på mitten under transport, säger Catarina. Med våra nya lådor ville vi hitta en rejälare kvalitet, som höll formen hela vägen och samtidigt stärkte varumärket”, berättar hon.

Under en workshop tillsammans med Stora Enso Packagings Design Studio hade man med sig ett antal produkter, så att man genast kunde se om en förpackningsidé fungerade eller inte.

”Tillsammans med Stora Ensos experter tog vi stegvis hand om alla våra krav. Vi ville ha så få lådor som möjligt, men ändå täcka in hela produktspektrumet”, säager Catarina Wikström.

I grunden har de tre varumärkenas lådor samma funktion, där användaren även får ett smidigt handtag för att enkelt kunna bära hem lådan från uthämtningsstället.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah